Runka på offentlig toalett - kan någon efter bli gravid?
01.06.2015
Hej!
Jag undrar om jag onanerar på en offentlig toalett och skulle råka kladda ner toalettpappret eller ringen med lite sperma, finns det i så fall någon större risk att en tjej som besöker toan näst efter mig skulle kunna bli gravid? Hur snabbt dör egentligen spermier utanför kroppen och hur lätt kan en tjej bli gravid utan av att haft samlag? Hoppas att ni förstår min fråga även om den är lite hypotetisk.

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
05.06.2015
Hejsan! Jaa du - jag hoppas nog att din fråga var hypotetisk! Onani passar nog sig bäst i eget hem där man får vara ifred. Annars riskerar man en polisanmälan och straff. Jag rekommenderar att du också gör så.
Spermierna ska ju in i hennes slida och in i livmodern för att hon ska kunna bli gravid. När tjejer går på offentliga toaletter brukar de ha vett till att endast röra toa-ringen med sina lår - om ens det ifall du vill veta... Tack och lov finns det skillda herr och damtoaletter! Så mycket större är risken för kvinnan att få kiss på sig som en man lämnat efter sig på toasitsen än spermier! Då de inte kan förstå att lyfta toa-ringen och stiga närmare - för den är ju inte så stor som de tror... ;D
Duktiga spermier kan i bästa fall leva 5-7 dygn i slidan. Ifall spermier utsätts för syre handlar det oftast om minuter. Det finns i kvinnans sekret i ägglossningstider ämnen som hjälper spermier att vara livsdugliga. Rätt fantastiskt, enligt mej. :)
Nej - tjejer kan bara egentligen i teorin bli gravida vid samlag eller smeksex, inte via "ytlig kontakt".
Med vänlig hälsning,  Annika        barnmorska - hälsovårdare