Sen mens?
21.09.2014
Hejsan decibel! Jag går på p piller sen knappt 4 månader tillbaka. Min mens har inte hunnit bli riktigt regelbunden ännu men jag brukar nog ändå få den sista veckan på kartan. Nu har jag gått två dagar in på den sista raden och känner mej orolig över att jag skall vara gravid, fastän om chanserna känns så små, eftersom min kille brukar dra ut den före han kommer eller så använder vi kondom. Oroar jag mig i onödan eller vad ska jag göra?
A

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
24.09.2014
Hej.
Förutsatt att du alltså har tagit dina p-piller regelbundet precis som du skall så finns det ingen anledning för dig att vara orolig. P-pillren är säkra och man kan lita på dem - men det förutsätter ju att man alltid tar dem och inte glömmer. Oftast skall man nog ta det med en nypa salt då man läser om människor som har blivit gravida trots att de äter p-piller eftersom detta är vääääldigt ovanligt. (men det är genant att medge att man själv har glömt bort att ta pillren eller rent av slarvat, och då är det lättare att skylla på att pillren inte fungerat som de ska..)
Just nu ser jag dock ingen annan lösning på ditt problem än att vänta och se om mensen kommer. Om du har tagit dina p-piller så behöver du inte bekymra dig, helt enkelt, men om du vet att du glömt något piller så får du följa med situationen och du vet till nästa månad att vara noggrannare med pillren.
Ta det lugnt, det ordnar sig.
Tessi