Sex och mens ?
16.04.2017
Hej, Jag hade sex med en kille för ca. 2 månader sedan. Vi använde kondom men är inte säker om den gick sönder elr ej. Några dagar efteråt hade jag sex igen ,denna gång var jag full så minns inte så mycket(vilket är j*vlit dumt) men denna gång kom inte killen. 3 dagar efteråt fick jag min mens och allt var ok. Sedan fick jag mens igen en månad efteråt som kom på "rätt" dag. Efteråt började jag få illamående och nu har jag missat min mens som skulle ha start denna månad. Finns det någon chans att jag är gravid ? Jag har ju trotsallt haft mens men är ändå orolig. När blir man igentligen gravid ? Tack för svar hallonet

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
19.04.2017
Hej,
Med tanke på att du har haft mens normalt två gånger efter att du har haft sex så verkar det osannolikt att du skulle vara gravid. Man kan ju må illa av andra orsaker också. Som du vet så är ju hela menstruationscykeln en invecklad sak, och ibland kan mensen lämna bort utan att man förstår vad det beror på.
Om du vill vara 100% säker så tycker jag att du skall testa dig. Ett test kostar inte många euro, eller om du går via din skolhälsovårdare så kan hon lägga en remiss åt dig så du kan ta testet gratis vid hvc. Om du skulle vara gravid så skulle det garanterat synas på testet.
Men jag tror inte att du är gravid, utan gissar att din mens kommer bara du slappnar av och tar det lugnt.
Kram
Tessi