Sex Sjunde dagen, är jag gravid?
13.07.2016
Hej!
Jag har precis börjat med p-piller. Det ska ju ta 7 dagar innan man e skyddad mot graviditet. Jag hade oskyddat sex på den sjunde dagen, finns det risk för att jag är gravid?? Beccster

Vik. ungdomsinformatören Alexandra Vastaa
13.07.2016
Hej,
Det beror på när under menstruationscykeln du började med p-piller (om inte annat sagts). Började du första dagen av mensen så är du skyddad från första dagen. Började du ta dem någon annan dag under cykeln så bör du skydda dig de första sju dagarna. Man ska skydda sig just för att det finns en lite risk att man kan bli gravid. Men så får vi tänka så att det är sjunde dagen så risken är väldigt liten :)
Fortsätt äta p-pillren som du ska, kartan till slut, så hoppas vi mensen kommer som den ska den fjärde veckan.
Hälsningar,
Alexandra, sjukskötare