Skippa alla vita piller med Yaz
25.10.2017
Hej! Jag använder p-pillret Yaz och lider av tuff mensvärk vid blödningar. Jag undrar om jag är lika skyddad mot graviditet ifall jag äter ihop alla kartor och utesluter de vita placebopillerna? Är det dåligt för kroppen? Kan något hända? Är medveten om att man kan få mellanblödningar. Skulle ej vilja gå igenom mensen varje månad när jag har så ont, och överlag skönt att slippa den.
En annan fråga också, ifall jag väljer att äta de vita tabletterna, kan jag då äta till exempel endast 2st (tills jag får mensen) och följande dag påbörja en ny karta?
Tacksam för svar :)

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
26.10.2017
Hej,
Ja, det är möjligt att äta två kartor direkt efter varandra om man har väldigt kraftig mensvärk och på så sätt vill hoppa över varannan mens. Men det är egentligen ingenting jag rekommenderar att man gör utan att först rådgöra med en läkare. Risken är, precis som du skriver att man kan få mellanblödningar. Vissa får dem, men inte alla, och det är egentligen omöjligt att veta innan man har testat.
Jag tycker att du skall ringa till din barnmorska eller gynekolog och diskutera saken. Jag vet att vissa läkare rekommenderar att man gör så om blödningen eller värken är väldigt uttalad, men jag tycker att en läkare skall ta ställning till saken om det är någonting man planerar att göra det kontinuerligt. Så ring till preventivrådgivningen och tala med dem.
Kram
Tessi