Skyddad eller ej?
04.07.2018
Hejsan! Jag äter yaz p-piller och brukar ta pillret varje dag klockan 17:30. Jag glömde att ta mitt p-piller på måndagen 2.7, och tog det klockan 10:00 på tisdag (3.7), har p-pillren slutat funka? Och måste jag vänta 7 dagar innan jag blir skyddad igen?Jag hade också sex utan kondom på onsdagen (4.7), finns det chans att jag är gravid (han kom inte inanför mig)? Körsbäret

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
05.07.2018
Hej!
Nu är vår hälsovårdare-sexualrdågivare Tessi på semester, men vi hade just en fråga med liknande innehåll som jag kollade upp med henne. Så här borde det vara - men kolla bipacksedeln också för säkerhets skull. Det gick nog över 12 timmar från att du borde ha tagit pillret, vilket skulle betyda att du inte är helt skyddad nu 7 dagar framöver. Men hur lite skyddad beror på var i kartan du glömde pillret. Om det var i början eller slutet är det mer lugnt, men om det var i mitten, så är risken för att du ändå ska få ägglossning större. Var det i mitten kan det nog löna sig att ta akut-p-piller, eftersom ni hade sex igår. Det är ju stört omöjligt att veta om man råkar vara en sådan tjej som lätt får ägglossning om den inte hårt kontrolleras av p-pillren eller som den ändå håller sig borta den här månaden. Men är barn helt out of the question just nu, så skulle jag personligen nog ta det säkra före det osäkra och ta akut-p-piller.
Kram, Liselott