sluta med p-piller?
08.02.2015
Hej:)
Började me p-piller (diane nova) i början av juni 2014
men nu funderar ja på att sluta med p-piller men vet inte om jag ska göra det eller inte.
Mamma sku gå me på de.
Själv sku ja vila sluta för känner att ja mår dålit (psykiskt) ganska ofta o har humörsvängningar (hade nog förut o, men tkr de e lite värre nu) o tappar typ känslorna fö pojkvännen, men de kommer allti tillbaka i något skede
o ja vet att innerst inne så älskar ja honom o sko int årka leva utan honom, o sko int heller klar av o gjö slut.
Men vi hade me pojkvännen tänkt ha sex fö första gången i mars så me tanke på de så sko de väl va bra o fortsätt me p-piller (kommer no o använda kondom o).
Egentligen fick ja p-piller mot acne (står på receptet också).
Hur ska ja gör? behöver hjälp fort :'( orkar inte må dålit längre :'(

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
11.02.2015
Hej! Diane Nova är ett av de starkare hormon-preparaten. Det brukar vara effektivt vid acne-vård. Du berättar inte hur pass svår acne du har haft eller hur det beter sig nu... Troligen kommer din acne att komma tillbaka ifall du slutar eftersom du inte ens har använt Diane Nova 1 år ännu.
1 av 10 kvinnor som använder Diane Nova känner av humörsförändringar och nedstämdhet. På så vis är du helt normal.
Jag skulle rekommendera att du besöker igen den personal som ordnade om Diane Nova receptet åt dej. Troligen vill den personen se din hud för att kunna avgöra fortsättningen. Om du provar du ett annat preventivmedel eller fortsätter med Diane Nova. Berätta också åt honom/henne om din nedstämdhet och humörssvängningar! Det här är ju också en fråga hur du prioriterar...
Det är vanligt att man kan prova flera olika p-piller innan man hittar det om passar.
Lycka till!   Med vänlig hälsning,  Annika          barnmorska - hälsovårdare