Söndrig kondom
15.01.2015
Jag och min pojkvän hade sex lite innan nyår och kondomen gick sönder, den gick sönder typ i botten alltså nästan där vid ringen. Min fråga är då om det är möjligt att sperman kommit in i mig? Jappnappp

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
16.01.2015
Hej Jappnapp! Det är nog i teorin möjligt men risken är ändå liten! Om du har försenad mens rekommenderar jag nog att du gör ett graviditetstest snabbt så du slipper den oron. Mensen kan vara försenad bara för att man oroar sig - typiskt nog! Ifall det inte ännu är dags för mens så kan du inget annat göra än bida tiden - försök att inte oroa dej! Risken för graviditet är mikroskopisk!
Ifall ni är i ett fast förhållande rekommenderar jag att ni båda testar er för könssjukdomar och sen påbörjar ett hormonellt preventivmedel - för att slippa sån här oro i framtiden!
Styrkekram!      Med vänlig hälsning,   Annika        barnmorska-hälsovårdare