Spiral
07.03.2017
Hej, behöver lite råd och information angående att välja preventivmedel. Har ätit olika sorters p piller och minipiller i 4år nu. Hade ett minipiller som passade bra, inga biverkningar som jag märkte av. Men i början av året hade jag en cysta som sprack och var på undersökning. Visade sig att jag hade en cysta ännu på ena äggstocken, fick då veta att cystor kan uppstå av minipiller så bytte till ppiller. Fick en sort som inte passade mej och har nu bytt 3 gånger senaste månaderna. Har just bytt till mercilon och hoppas de ska passa mej. Men gynekologen sade att om de inte passar så skulle jag kunna börja fundera på en spiral istället. Ska testa de här pillrena ett tag nu tänkte jag men fast de skulle funka så är jag endå intresserad av en spiral men har lite funderingar.
Jag har nämligen herpes i underlivet, men får bara herpes när jag har mens. Därför passade de minipiller jag hade så bra för jag hade ingen mens, de ppiller jag har nu har gynekologen sakt att jag kan åtminstone äta 3kartor i sträck utan att äta sockerpillrena och få mens så det känns helt okej. Vill ju såklart undvika att ha mens så jag slipper herpesen så långt det går.
Pga herpesen är jag osäker om någon spiral skulle funka för mej. Undrar om mensen kan vara oregelbunden eller kommer en gång i månaden? Eller finns det någon som gör att mensen uteblir helt och hållet? Någon liten blödning väldigt sällan måste jag väl leva med men skulle inte orka ha herpes en gång i månaden iallafall. Eller hur funkar de? Och var finns det för olika spiraler? Och vad är prisen ungefär och köper man dem själv på apoteket?
Tack för svar på förhand :) tacksam för lite information så man kan fundera på det här innan man går till någon gynekolog och måste bestämma sig genast, tycker heller inte gynekologerna brukar ha tid att bolla med enns frågor.

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
08.03.2017
Hej.
Vi skall hålla tummarna för att Mercilon passar dig. Ett annat alternativ skulle kanske kunna vara p-ring, eftersom den också fungerar mer lokalt och därför brukar ha mindre biverkningar än p-piller.
Trist med herpes, och jag förstår verkligen att mensen inte känns alls behaglig om det får besvären att blomma upp. Fördelen med ringen skulle vara att den också går att använda på samma sätt som pillren, att man bara byter ring utan att ha paus, och på så sätt kunna minimera gångerna du drabbas av besvären från herpes.
Spiralen är knepig på det sättet att för vissa gör den att mensen upphör helt, för vissa att mensen fortsätter som vanligt men för vissa att man blöder t.o.m. mer och oftare än förut, och det finns egentligen inget sätt att veta vilken grupp man tillhör innan man har testat och haft den inne ett tag. En hormonspiral (t.ex. Mirena) kostar 153 euro och den får sitta innne i 5 år. Olika preventivrådgivningar har lite olika system för hur man skall göra, på vissa ställen får du ett recept på förhand och får köpa ut spiralen som du sen tar med dig till mottagningen, på andra ställen sätter de in spiralen först och efter det besöket får du ett recept och hämtar dit en ny spiral istället för den de satte in. Det finns hormonspiraler och kopparspiraler, men med kopparspiralen är det vanligt att blödningarna ökar, och med hormonspiralen är det väl ungefär 50-50 hur det råkar sig. Därför hoppas jag verkligen att Mercilon skulle vara rätt för dig, eller att du skulle testa NuvaRing.
Jag önskar att jag hade någon supermetod att erbjuda så att du skulle slippa besvären, men det enda vi nu kan göra är att hoppas på att Mercilon funkar för dig.
Kram
Tessi