Stänkblödning?
05.07.2018
Hej! jag äter p-pillret Diza och har ätit en karta och en vecka på min andra karta och skulle vanligtvis typ borde ha mens nu men åt ihop kartorna och tror jag får lite såkallade stänkblödningar. Är man skyddad fast man får såna? Fundersam

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
09.07.2018
Hej Fundersam!
Vanligtvis kan det nog funka så att om man äter två kartor ihop utan att ha paus eller äta sockerpillerna (olika p-piller har lite olika metod för uppehållet) emellan, så hoppas mensen över. Men om du nyligen börjat med p-piller så kanske kroppen inte riktigt hunnit anpassa sig till den här konstgjorda påverkan på kroppen. Jag tror att du bra kan ha uppehållet nu bara och så börjar du på nästa karta efter så många dagar som uppehållet är tänkt att vara, ha alltså mens. De restrerande pillrena från kartan du började på kan du spara till nödfall.
Att ha stänkblödning (droppblödning) eller mellanblödning är inte heller ovanligt i början när man börjat med p-piller, det är en vanlig biverkning som brukar gå över på någon/några månader. Om det redan slutat så kan du säkert fortsätta äta den andra kartan som vanligt och alltså skjuta upp mensen. Men det kan nog hända att den kommer ändå, och då ska du hålle uppehållet.
Kram, Liselott