Tacksam för hjälp
29.01.2017
Hejsan!
Jag har varit tagit p-pillret gestinyl i över ett år. Men i förramånaden tog mitt recept slut och jag har varit via skolhälsovårdaren för att få ut recept. Detta var på jullovet då. Så eftersom jag inte hade tillgång till skolan så bestämde jag mej att vara utan p-piller en månad och sedan fortsätta igen månaden efter. Nu är det månaden efter och jag borde ha fått mens i onsdags och idag är det söndag. Jag är jätte rädd att jag skall vara gravid. Men jag och min pojkvänn har skyddat oss riktigt noga med kondom nu när jag inte ätit p-piller så det borde absolut inte finnas någon sannolikhet för det. En bivärkning jag fått efter att jag slutat med p-piller är att mina bröstvårtor är riktigt ömma jag kan knappt röra i dom. Är det vanligt? Och är det vanligt att mensen kommer oregelbunden efter man slutat med p-piller? När skall jag förvänta mej min mens? Och behöver jag ta ett graviditets test? Fruktbulle

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
03.02.2017
Hej,
Det är helt normalt att mensen kan bli oregelbunden då man slutar med sina piller. Så länge man äter pillren hålls mensen oftast regelbunden genom att man styr den med pillrens hjälp, men nu då du har varit utan piller så måste dina egna hormoner sköta allting och det kan vara förvirrande för kroppen till en början.
Om ni har varit noggranna med att skydda er så tror jag inte att du behöver oroa dig.
Det du behöver komma ihåg inför framtiden är att du INTE skall lämna bort dina piller en månad eller ta pauser med dem (annat än de pillerfria dagarna som man ska ha). Jag inser att det i detta fall var svårt att undvika men det är inte bra för din kropp. Problemet då man slutar med sina piller och sedan börjar igen efter en månad är att risken för blodpropp ökar ganska mycket. Alltid då man börjar med p-piller så ökar risken, men då man har ätit dem ett tag så sjunker den (t.o.m. lägre än risken är om man inte äter p-piller om man annars är frisk) Men om du sedan slutar plötsligt - och börjar igen så ökar risken pånytt tills du har ätit dem ett tag. Det är helt enkelt en onödigt stor påfrestning på kroppen, som oftast går att förhindra genom att man planerar.
Men som jag skrev så inser jag att det inte alltid går enligt planerna och att du inte hade kunnat handla annorlunda i din situation.
Jag tror nog att du kan vara alldeles lugn. Det du nu kan göra är antingen att först testa dig så att du är säker - och sedan börja äta dina piller, eller att vänta tills du får din mens och då börja med pillren pånytt.
Det ordnar sig nog. Ingen panik.
kram
Tessi