Tappade bort p pillren..
08.07.2017
Hej!
I fredags så tappade jag bort min p piller karta. Jag var på sista veckan men hade fortfarande två "vanliga tabletter" kvar innan jag skulle börja på sockerpillerna.
Så jag började bara på en ny karta nu ikväll. Jag tänkte att det nog inte var någon fara. Som jag nu börjar ångra..
Hur länge måste jag vänta innan jag kan lita på det som ett säkert preventivmedel och kan det komma fler biverkningar? glömskan

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
Ungdomsinformatören Sanna Vastaa
11.07.2017
Hej, vi ska sätta din fråga till en av våra hälsovårdare.
Om du tar de två kvarvarande pillrena från den nya kartan och sen tar sockerpillerna så borde det inte vara någon fara. Det är ju ingen skillnad från vilken karta pillren kommer bara du tar enligt hur det ska vara. Men du måste ju ta en helt ny karta sen när du ingen börjar med ny karta efter mensen så du kommer i systemet som det ska vara.
Hälsovårdaren Tessi har godkänt :)
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Det där är nog ok. Men finns risk för mellanblödningar. Men borde nog vara ”preventivmedelssäkert”.
Eller så tar du helt en ny karta men då hoppar du ju över den här kommande blödningen. Å då finns risk för klottblödning!
Hälsar hälsovårdaren Annika