Tog P-pillret för tidigt
01.12.2014
Hej! Jag insåg idag att jag har råkat påbörjat min p-pillerkarta en dag för tidigt. Alltså att jag istället för att pausa i fyra dagar endast pausade i tre dagar. Har tagit p-piller i över ett år och nya kartor har alltid börjat på måndagar. Jag tog nu pillret på söndag, istället för måndag som jag brukar. Jag tänker fortsätta ta pillren som vanligt utan uppehåll, men hur skall jag göra när kartan börjar ta slut och det är dags att ta sockerpillren? Min karta innehåller 24 verkande tabletter och fyra sockerpiller.Tack på förhand!

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
04.12.2014
Hej.
Det du nu måste fundera på är huruvida du även i fortsättningen vill börja de nya kartorna på söndag som du gjorde denna gång, eller om du vill återgå till måndagar som det har varit tidigare och som du kanske är van vid. Om du vill byta tillbaka till måndag så kommer ju pausen att bli en dag längre (4sockerpiller+1dag) efter nästa karta och då måste du använda något annat preventivmedel (kondom) under en veckas tid ifall du har sex - men sedan är det bara att fortsätta som vanligt.
Jag hoppas att du förstår hur jag menar.
Hälsningar
Tessi