Tog ut för tidigt!
01.05.2016
Hejsan!
Jag råkade ta ut min p-ring ett dygn för tidigt och hade ca en timme senare oskyddat sex.
Antar att risken för graviditet är väldigt liten då?
Men mina frågor är nu
När ska jag stoppa in en ny?
Och kommer jag vara skyddad från den dagen jag stoppar in den igen?
Tack på förhand! Alu

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
03.05.2016
Hej.
Om du annars brukar vara regelbunden med dina ringar och hade haft in den i (nästan) tre hela veckor så är du nog skyddad även efter att du tagit ut den. Man är ju skyddad under hela den ringfria veckan i vilket fall som helst, så risken för graviditet p.g.a. att du tagit ut ringen en dag för tidigt och haft sex unden den dagen är nästintill noll.
Nu kan du välja att stoppa in en ny ring efter 7 dagar, då kommer ju dagen som du sätter in och tar ut ringen att byta, men annars kräver det inga åtgärder, ELLER också kan du vänta 8 dagar och lägga in en ny ring på samma veckodag som du normalt brukar göra det. Isåfall måste du använda något annat skydd, t.ex. kondom under de första 7 dagarna. Så du får helt enkelt välja det alternativet som känns lättare för dig.
Kram
Tessi