Träning före abort
19.05.2015
Hej!
Jag är en 18 årig flicka som just fick reda på att jag är gravid i 6:e veckan. Jag idrottar på elitnivå och utför därför träning som innehåller både låg-och högintensiva pass. Desstuom kör vi mycket snabbhet och hopp.
Jag tänker inte behålla barnet och undrar nu om jag ändå kan träna/tävla vanligt fram tills aborten utförs (om någon vecka)?
Skulle behöva svar snabbt eftersom maxpass är på kommande, tack!

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi Vastaa
20.05.2015
Hej!
Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Som regel gäller att det som känns bra för dig inte skadar dig. Om du börjar må dåligt eller får ont så har du tagit i för hårt. Men som sagt var, det som inte känns illa brukar inte vara dåligt. Hälsar ungdomsinformatören Sanna med stöd av hälsovårdaren/barnmorskan Annika
Hejsan.
Tack för din fråga. Du kan utföra idrott som normalt före aborten om du bara orkar det. Många gånger är man väldigt trött och kanske också illamående i början av graviditeten vilket så klart kan påverka din prestation. Efter aborten kan det också ta ett tag innan du återhämtar dej helt. Tycker att du kan försöka idrotta som tidigare men lyssna på din kropp, om du inte orkar som normalt så är det bra att ta det lugnare tills aborten är gjord. Efter aborten är det bra att skaffa dej ett pålitligt preventivmedel för att undvika att bli gravid igen.
Sköt om dej!
Hälsningar,
Eva-Maria, hälsovårdare & sexualrådgivare - Ungdomsliv.fi