V-Pen & P-Piller
07.09.2017
Hej!
Jag skall dra ut min visdomstand om 2 veckor och skall därefter äta antibiotika V-pen i 7 dagar.
Jag äter P-pillersorten Vreda, en version av Diane Nova.
* Jag skall dra ut tanden på Måndag
* Mina piller avslutas Onsdag
* Min mens brukar komma på lördag.
* Den sista antibiotikadagen med V-pen är två dagar efter att min mens börjat dvs. måndag därefter.
Nu till min fråga: Inte påverkar väll antibiotikakuren den preventiva effekten i efterahand? Alltså att när jag påbörjar nya kartan veckan därefter på torsdag ?
Jag äter mjölksyretabletter nu 2 veckor före.
Med vänlig hälsning,
En orolig tjej. Orolig

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
08.09.2017
Hej.
Jag tror inte att V-pen har någon inverkan på effekten av dina p-piller, enligt bipacksedeln för V-pen framkommer åtminstone inga kontraindikationer i samtidig användning av de båda läkemedlen.
Den största risken skulle isåfaqll vara att du drabbas av kräknaingar eller diarré i samband med V-pen kuren som kan påverka upptagningen av mediciner, men i.o.m. att du redan nu tar probiotika så håller vi tummarna för att du inte får några symtom från mag- och tarmkanalen.
Jag tror med andra ord inte att du behöver oroa dig. Men du kan alltid fråga om olika mediciners samverkan på apoteket då du hämtar ut dina mediciner.
Kram
Tessi