Vill ha barn.. helst igår..
03.04.2022
Hej, jag är en tjej på 17 år, som levt med en stor dröm i ett år.. Trodde det skulle gå förvi, men nej. Efter att ha levt i en svår depression i 3 år, och känslan av att inte längre ha något eller någon att leva för blivit så stor, så har drömmen om att få barn blivit för stor och tagit över allt helt..
Har ingen att prata med om detta, eftersom att ingen skulle förstå mig. Min pojkvän försöker förstå mig men han (som de flesta andra i min ålder) känner han att det inte är så nära ännu.
Jag studerar i gymnasie på 100km avstånd hemifrån, och bor därför själva. Men tankarna av att ha någon man älskar över allt annat, någon som man får se växa upp och någon som är ens egna, har blivit så enorm...
Jag vill inget annat hellre.. Allt är klart i mitt huvud.. Att flytta tillbaka hem, sköta skolan via kvällsskola när det skulle vara aktuellt mm..
Vågar dock inte prata om detta åt någon för att alla klankar ner på mig och inte förstår mig..
// Tjej med en största dröm som ingen stöttar -
Malin W N

Kätilö ja seksuaalineuvoja Malin Vastaa
11.04.2022
Hej,
Jag ser vad du skriver och jag förstår dina tankar! När man väl får en barnlängtan kan den bli väldigt väldigt stark. Livet förändras mycket när man får barn, vilket också kan förklara reaktionerna runtomkring dig. Jag tänker att ingen vill dig illa, tvärtom. Alla vill dig väl, men ge dig olika syn på saken. Så jag tror absolut att de förstår, men de kanske själva fått barn en gång och vet hur mycket livet förändras efter det - och därför vill ge dig olika perspektiv på saken.
Jag kan verkligen förstå att du längtar efter att få leva för något, och så blir det såklart när man får ett barn. Barnet är i fokus vad man än gör, och barnets behov sätts alltid först. Men det är också viktigt att du som förälder mår bra i dig, fokus behöver också riktas mot dig. Om du inte mår bra, mår heller inte barnet bra. Nu menar jag inte att du skulle må dåligt just nu, men det är viktigt att komma ihåg sig själv när man har barn, annars orkar man inte vara förälder.
Jag tycker ni ska fortsätta prata med varandra, du och din kille. Hans tankar är lika viktiga som dina tankar, och tvärtom. Lyssna till varandra och försök förstå varandra. Att få barn är en livsförändring och ett stort steg för många (inte för alla) och det behöver man också förstå. Samtidigt som en stark längtan efter ett barn också behöver förståelse. Jag tycker även du ska prata med någon vuxen, t.ex. en kurator på skolan. Det hjälper att få prata, att sätta ord på sina känslor och tankar. Ingen kommer att klandra ner på dig! Du har rätt till din längtan och till dina tankar och känslor, men för att känna sig mindre ensam hjälper det faktiskt att prata högt om det som känns!
Stor kram!
Malin