Flod-flytningar
16.11.2016
Hej! Jag har rätt så mycket flytningar, vilket gör att der känns vått och "geggigt" i mina trosor. Kan jag använda trosskydd så eller ska jag byta trosor ofta? För i t.ex. skolan känns det lite ofräsht att gå runt med våta trosor, men vill inte direkt ha med mig flera par trosor och byta? Tack på förhand! -

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
17.11.2016
Hej,
Alla tjejer har lite olika mycket flytningar, vissa har mer och vissa har mindre. Det är normalt att det också kan variera lite hur rikliga flytningar man har under olika perioder i sin menscykel.
På basen av det du skriver så låter det ju som att du har ganska rikliga flytningar, och det kan vara helt normalt, men det kan också vara ett tecken på t.ex. någon infektion. Så om du märker att flytningarna luktar konstigt, har konstig färg eller du har något annat symtom från underlivet, exempelvis klåda eller sveda, så kan det vara frågan om en infektion.
Trosskydd finns ju till precis för detta ändamål, för att det ändå skall kännas torrt och fräscht om man har rikligare flytningar, eller de dagar man har mens men bara blöder pyttelite. Men skippa trosskydden som har parfym, de är bara onödiga. Den enda risken med trosskydd är att det trots allt är en bit fibrer och plast man lägger i sin trosa, så risken finns att det blir mer instängt, och att underlivet inte får så mycket frisk luft som det skulle behöva för att må bra. Så jag skulle föreslå att du ser till att hålla god hygien, men inte överdriva den. Tvätta dig i underlivet med vatten en gång om dagen. Ingen tvål! Använd trosskydd om det känns som att det behövs, men då du har möjlighet så skall du gärna vara utan, och t.o.m. utan trosor om det går. (t.ex. då du är bara hemma på kvällen och då du sover.) Undvik också helst att använda stringtrosor eller trosor av syntetmaterial - det är bomull som gäller. Ifall att de rikliga flytningarna beror på nån liten infektion eller inbalans i slidan så kan den rättas till genom att låta underlivet luftas och vila lite.
Men i sig är det alltså inte farligt eller olämpligt att använda trosskydd, och det är bra om du får känna dig "säkrare" med dem och de kan minska obehaget och klibbigheten. Men det är lika viktigt att underlivet också får vila och bli ompysslat, så glöm inte bort det heller.
Kram
Tessi