Flytningar?
25.01.2018
Hej! Fick min mens i typ november, å har hela tiden sen dess varit tvungen att använda trosskydd pga flytningar. Tänkte fråga om det är normalt? Alltså använder trosskydd 24/7, förutom då ja har mens då. Måste byta skydd typ 2ggr per dag. Vad ska jag göra? Mumin

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
26.01.2018
Hej.
Det är i sig inte alls onormalt eller ovanligt att ha flytningar, men det kan ju kännas problematiskt om det är så mycket som du beskriver. Problemet kan ju också delvis förvärras av att man alltid använder trosskydd, eftersom trosskydden ökar temperaturen i underlivet och gör att ventilationen inte är lika bra.
Luktar flytningarna illa eller är de konstig färg? Om flytningarna luktar illa så kan det vara ett tecken på infektion, och då kan man försöka behandla den. Från apoteket kan man köpa receptfria mediciner för det (t.ex. vagicare). Jag rekommenderar även att du sover utan trosor för att ditt underliv skall ha en chans att andas. Tvätta dig i underlivet med vatten en gång om dagen, undvik tvål och använd trosor av bomull. Använd strings så sällan som möjligt eftersom de ofta ger upphov till infektioner och irritation.
Om du inte tycker att någonting alls hjälper så kan du gå och tala med din skolhälsovårdare som kan lägga en remiss till bakterieodling, men det kan också hända att det helt enkelt är normalt för dig just nu, och att det inte är ett "problem". Det är ju bara du själv som vet hur stort problem det är, och om det känns som att det är någonting som måste göras.
Skriv in pånytt om du känner att du behöver.
Kram
Tessi