Förlora oskulden
11.08.2024
Hej! Min pojkvän och jag hade tänkt att ha sex för första gången snart. Vi båda är oskuld och jag undrar, kan man få STD's även fast båda är oskuld? Han kommer absolut ha på sig kondom, no matter what. PS, Han och jag har varit ihop i över ett år.

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
12.08.2024
Hej,
Om det är första gången för er båda som ni är sexuellt intima med någon annan så behöver ni inte oroa er för könssjukdomar. Den enda smitta som potentiellt kan finnas hos någon av er skulle då vara herpes, men oftast är man nog medveten om det om man har munherpes och då får man helt enkelt undvika att kyssas eller ha oralsex medan man har blåsor eller känningar av det.
Bra om ni ändå är noggranna med att skydda er, så behöver ni inte oroa er för oönskad graviditet.
Ta det lugnt och var rädda om varandra så går det nog bra!
Kram,
Tessi