Förstår inteee
04.08.2024
Hej, det finns denna kille jag gillat ett bra tag nu, och i juli berättade jag det för honom (vi var vänner från förut) och han sa att han också börjat känna något smått för mig igen, men att han ännu behöver tid efter sitt förra förhållande men vi skulle vänta och se ungefär. Efter det pratade vi fortfarande mycket, skickade videor å snappar där vi pratade nästan dagligen och allt var i princip lika som innan jag berättade åt honom. Men nu från ingenstans har han börjat ta länge på sig att svara och skriver nästan inget alls, detta ändrades som bara över en natt?? Jag vet inte vad jag ska göra för det känns ju konstigt att fråga honom då vi inte faktiskt är något? Hjälp Pallar ej
Rosanna farg

Nuorisotiedottaja Rosanna Vastaa
05.08.2024
Hej!
Tack för din fråga. Ursäkta för att du fått vänta så länge på svar. Det låter nog som att båda två har varma känslor och ett intresse för varandra. Om det sedan räcker hela vägen till en seriös relation är kanske inte helt klart i nuläget.
Det är helt förståeligt att han behöver lite tid att landa efter sin förra relation. Man behöver ofta tid för att återhämta sig och bearbeta det som hänt och hitta sig själv på nytt. Det kan säkert kännas skönt att prata med någon ny person under den tiden eftersom man antagligen är van vid att alltid ha någon att texta med. Men det kan även komma en period när man behöver fokusera bara på sig själv och då kan det kännas tungt att hela tiden vara i kontakt med andra människor. Det är kanske just det här som den här killen går igenom just nu.
Med det sagt är det ju inte rättvist att du ska sitta och vänta på att han ska vara redo för något mer seriöst eftersom han inte kan lova dig vart er relation kommer leda. Jag tycker att du riktigt bra kan skicka till honom och säga att du märkt att han inte skickar/svarar lika aktivt som tidigare och fråga ifall det beror på något speciellt.
Jag förstår absolut att du gillar den här killen och har förhoppningar på att det här kan leda till något seriöst och den möjligheten finns ju absolut. Men samtidigt måste du tänka på dig själv och dina egna behov. Oavsett hur mycket du gillar honom måste du fundera på ifall han i nuläget kan ge dig den uppmärksamheten och den bekräftelsen du behöver. Ifall han faktiskt kan uppfylla dina behov och ge svar på dina känslor. Du ska inte behöva sitta och vänta på att någon ska bestämma ifall du är värd att satsa på eller inte. Du förtjänar absolut mer än så.
Det får ju såklart ta tid innan man bestämmer sig för att ha något mer seriöst men eftersom du gillar honom så pass mycket skulle det vara bra för dig att få någon sorts klarhet i hans känslor och vad han har för tankar och avsikter kring er relation. Det bästa sättet att få det är ju att bara fråga honom rakt ut. Det har du all rätt att göra eftersom ni trots allt har skickat ganska mycket och haft lite på gång redan tidigare.
Men jag tycker som sagt att du ska ta och fundera för dig själv vad du vill ha i en partner och vad du har för tankar, känslor och behov. Vad behöver du för att känna dig omtyckt och uppskattad? Vad vill du att han ska göra för att du ska känna dig trygg i er situation/relation? Jag tycker absolut att ni ska ta en diskussion om det här eftersom nyckeln till ett hälsosamt förhållande är öppen och ärlig kommunikation. Då är det lättare för dig att avgöra om du tror att han fyller kraven för det du vill ha av en pojkvän och i en relation.
Hoppas det här var till någon hjälp!
Kram,
Rosanna