gå ner 5 kilo
16.06.2015
hej.
jag har verkligen problem med att gå ner i vikt. jag kan inte sluta äta och jag tror det är problemet. Jag har inte börjat dieta... jag kanske borde det... men det är svårt.
jag har från och med april länkat 2 gånger i veckan och gym 3 gånger per vecka. är det för lite?? jag har inte gått ner ett ända kilo X( beror det på vad jag äter? jag äter inte snabbmat. jag dricker mycket vatten, äter riktigt mat 3 gånger och motionerar tilräckligt enligt mig . för 2 dagar sen började jag göra ett ordentligt plan. cyckla 1h på morgonen sen länk/gym och sen promenera efter mat kl.1 och sen cyckla på kvällen efter mat kl.6 . borde jag sätta dit mer aktiviteter eller dieta? eller båda?
jag vilkl gärna gå ner 5 kilo på 1 månad. det står på internet att det är möjligt och det är säkert. fatty amy

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
PT Sarah Vastaa
Ungdomsinformatören Sanna Vastaa
Ravitsemusterapeutti ja sairaanhoitaja Anna Vastaa
Ravintoneuvoja ja terveydenhoitaja Anna Vastaa
24.06.2015
Hejsan Amy!
Jag tycker inte att du är fatty så det tänker jag inte ens skriva! Du har ett BMI (Body Mass Index) på 24 och man räknar att ett BMI på 19-25 är normalt. BMI visar förhållandet mellan längd och vikt och används för att kolla om man är under-, normal- eller överviktig. Du är alltså normalviktig.
Om du trots allt tycker att du ska gå ner i vikt ska du satsa på kosten, du tränar alldeles tillräckligt redan. Tyvärr är det så att utan förändring i kosten är det svårt att gå ner i vikt. Jag tycker att du ska börja med sånt som du antaglien redan vet att du borde göra för att gå ner i vikt, som att lämna bort allt socker. Socker finns förutom där det är självklart som i godis och kakor också en mängd olika livsmedel där man kanske inte tänker på det. T.ex. flingor, juicer, yogurt och bröd innehåller jättemycket socker. Du ska välja såna livsmedel som är så rena som möjligt, t.ex. naturell yogurt, osötad juice och osötad mysli i stället för flingor. Vill du äta bröd ska du äta mörkt osötat bröd så som olika former av efterungsbröd (jälkiuunileipä t.ex. Fazerin puikulat). Över lag ska du öka på mängden grönsaker och sallad du äter och minska mängden pasta och bröd. Sen vet du antagligen att snabbmat, limsa, glass, kakor, bullar, godis, chips och dylikt inte är bra ifall man vill gå ner i vikt, så lämna gärna bort dem. Om du tycker att det är helt omöjligt att inte äta såna saker kan du ha en godisdag i veckan då du unnar dej det du verkligen vill ha, men förstås äter bra vanlig mat också. Ät alltid morgonmål, lunch och middag och 1-2 mellanmål om du är hungrig. Frukt eller bär med kvark eller grynost är bra mellanmål. Då du äter mat fyller du först halva tallriken med sallad och grönsaker (inte bara gurka, tomat och kinakål) och sen lägger du potatis, ris och dylikt på en fjärdedel och kött, fisk, kyckling och dylikt på en fjärdedel av tallriken. Då har du en bra fördelning av livsmedlen och kalorierna. Drick vatten som måltidsdryck och också mellan måltiderna. Du ska bli mätt då du äter mat, snåla inte med grönsakerna. Om man inte äter tillräckligt med mat och går omkring hungrig mellan måltiderna är det lätt hänt att man äter något man inte tänkt och då oftast också nåt onyttigt. Om man hela tiden gör på det här sättet så får man i sig massor med kalorier som man nästan inte ens märker att man äter, och då är det svårt att gå ner i vikt. Så, ät vid måltiderna och mellanmålen och inget där i mellan då börjar du nog gå ner i vikt så småningom!
Lycka till!
Hälsningar PT-Sarah
Hej igen, vi tänkte lägga till nåt smått när på slutet.
Du tränar välldigt mycket, en osak till att du inte gått ner i vikt kan ju vara att när man tränar så bygger man muskler och som du vet så väger muskler mer än fett. Alltså när man tränar ska man inte gå ner i vikt. Jag tror ju också att du inte vill vara mager och skranglig utan se vältränad och snygg ut. Genom att träna i rimliga mängder och äta hälsosamt kommer du riktigt säkert fram till den perfekta kroppen. Som du för övrigt redan har när man ser till din vikt och längd. Var rädd om dig så att det inte går överstyr och du hamnar i en ätstörning, det händer så lätt och är så svårt att ta sig ur sen. Du ska absolut inte gå ner 5 kg, då blir du för mager, det kommer inte att se snyggt ut. Alla dieter där man lovar snabb viktnedgång är bara sk*t, det finns inget sådant. Om man vill ha en hållbar och hälsosam viktnedgång så måste det få ta sin tid.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna och hälsovårdaren Annika
Hej,
Först och främst vill jag påpeka att du nog redan har en normalvikt, men det kanske du redan vet. Tyvärr har vi ju svårt att bli nöjda med oss själva, så om du minskar 5kg i vikt kanske du ännu känner dig "stor" fastän du omöjligt kan vara det eftersom du nu redan har en normalvikt. Det kan då ställa till det inne i huvudet och bli början till en ätstörning om du har riktig otur. Därför vill jag att du ska sikta in dig på att vara sund och frisk och inte stirra på kilona.
Jag tror nog att du redan har en sund inställning, men jag måste ändå börja mitt svar på det här sättet eftersom jag svarar allmänt.
Det är nog så att din kropp inte vill ge ifrån sig sina kilon eftersom du inte har för många. Men du är klok som inte börjat någon diet. Jag förstår att det kan vara lockande men viktminskningen är endast kortvarig. Att följa dieter leder till sk jojobantning som gör att man väger mer en tid efter att man avslutat dieten. En diet kan man inte följa så länge, då börjar man nog må illa och får näringsbrist.
Det enda vettiga sättet att minska i vikt är att förändra livsstilen. Det behöver inte vara svårt eller tråkigt. Små förändringar kan ge stor effekt på hälsan.
Det låter väldigt bra med motionen som du utfört sedan april. Det du menar motionera nu är nog för mycket och håller inte i längden. Jag rekommenderar 30-60 min på cykel/rask promenad eller motsvarande 5-6ggr/vecka och gym 2-3ggr/vecka. Du ska absolut inte vara för hård mot dig själv. Träna så här om du tycker det är roligt!
Nu till maten. Det viktigaste för alla ang kosten oavsett om man vill minska eller öka i vikt är att äta regelbundet. Det låter kanske konstigt men jag lovar att det fungerar. Att äta regelbundet betyder att man äter fem måltider/dag och inte hoppar över någon måltid. Många tror tex att om man skippar frukosten så kan man minska i vikt. Men det är tvärtom, forskning visar tom att de som hoppar över frukost väger mer. Så ät dagligen frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Ca tre timmar mellan måltiderna. Småät inte mellan måltiderna,då tillåts bara vatten. Att äta kvällsmål kan många tro är förbjudet, men en smörgås och mjölk tex behövs nog för att sova gott.
Ingen mat är förbjuden, men endast sötsaker en-två ggr/vecka. Tex en godispåse och en glass per vecka. Undvik socker i vardagsmaten. Välj naturell yoghurt, undvik flingor. Drick inte saft, lemonad och tex oboy varje dag. Sådana livsmedel räknar jag som sötsaker.
Ät dig mätt, gå inte hungrig. Ät endast en portion. Gärna fullkornsprodukter och grönt, frukt eller bär till varje måltid.
Rekommenderad viktnedgång är ca ett halvt kg/vecka, dvs 2kg på en månad. Det ska gå långsamt för att vara hälsosamt och långvarigt. Vore dock bra om du slutade väga dig, vikten kan variera ganska mycket på några dagar. Det är så ledsamt om man känner sig fräsch och fin och vågen inte har ändrat sig. För så kan det vara. Så mitt råd är att du väger dig tidigast i slutet av sommaren eller helt och hållet struntar i vågen. Det kan ju hända som jag skrev tidigare att din vikt är optimal för din kropp så den vägrar ge ifrån sig kilon, tänk då på att du är normalviktig, fin och unik!
Det här blev nog ett långt svar :) Fråga igen om du inte förstår mitt svammel!
Vänlig hälsning, Anna / kostrådgivare och sjukskötare
Hej Fatty Amy!
Det är bra att ha en plan och ett mål med det man gör. Så skriv gärna ner i din almanacka vilka dagar du tränar och vad du skall träna då blir det ofta av. Tänk på att du också äter dig mätt och inte går och är hungrig ( då småäter vi gärna och fel saker). Bra protein i din kost ( fisk, kyckling) mättar bra. Tycker att det känns som att du både rör på dig och äter bra? Ha tålamod med det och ge inte upp i första taget, kroppen behöver ibland lite tid på sig att vänja sig och huvudsaken är regelbundenhet i både träning och bra energiintag. Så ge dig själv lite tid. Fem kg på en månader är inte alls omöjligt men tänk istället fem kg på två månader. Det är mer realistiskt och peppande. Tänk långsiktigt istället för kortsiktigt. Tänk att du ska bli starkare istället. Tänk på att muskler väger så stirra dig inte blind på vågen. Tränar du mer så får du starkare, större muskler så inte alls sagt att vågen ändras åt det håll du tänkt dig. Men då har du blivit starkare och piggare av motionen!
Lycka till!
/ Melinda