Gravid eller inte?
26.04.2018
Hej!
Min sista mena första dag vart 26 mars-18 och den 11-13april hade jag brunflytning med inslag av lite ljus rosa på papper knappt synbart!Den 14 april tog jag två gravtest båda av CB ett var veck i indikator på. Båda visa positivt!
Lördagen 21 april tog vi ett till och det var negativt. Tänkte inte mer på det. Min mens skulle jag då ha fått 23 april (3dagar sen),tog gravtest av RFSU idag negativt.
Jag har då fått 3 positiva o 3 negativa. Inga blödningar eller så! Haft flytning som är genomskinlig slimig (tråd). Har tagit blodprov för hch nivå i blodet då. Det visade att hcg nivå låg på 1 (vilket är väldigt lågt). Är man gravid då? Man blir orolig och vet inte vad man ska tänka på.
Hur anser ni? Är jag gravid? snuckee

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
02.05.2018
Hej,
Det låter som att du varit gravid, men fått ett väldigt tidigt missfall. Om du testat med blodprov och hcg visade endast 1 så är du inte gravid längre. Hcg nivån börjar stiga ungefär 7-10 dagar efter befruktning, och med urinprov tar det längre tid innan man testar positivt än det gör med blodprov eftersom man där ser den exakta halten medan halten måste vara över 10 för att den alls skall registreras i ett urinprov.
Så jag tror att du har varit gravid. De första tetsten visade positivt, men efter det har de varit negativa. Det beror på att hcg inte försvinner ur kroppen direkt vid missfallet utan det tar ett tag innan det sjunker helt. Du har ju egentligen inte haft mens sedan dess (bortsett från den lilla blödningen du hade) men missfall som sker riktigt i början märks inte heller nödvändigtvis utan kan vara precis som en vanlig mens eftersom det inte finns så stort innehåll som kan komma bort.
Jag rekommenderar att du skulle tala med en barnmorska som kunde lägga en remiss till ett nytt blodprov, bara för att kolla att det nu har sjuknit under noll, sen är det bara att vänta på mensen. Om mensen inte kommer så kan du behöva träffa en läkare och få utskrivet mediciner för att sätta igång mensen igen.
Jag vet ju inte om graviditeten var önskad eller inte. Men bara för att man har fått ett missfall så innebär det inte att det kommer att hända igen. Egentligen är befruktningen någonting alldeles magiskt, och det är så otroligt många saker som skall gå rätt för att det skall bli en ny liten person. Så det att man får missfall är ett tecken på att någonting inte har varit riktigt rätt med embryot. Det kan också har varit ett abortivägg (tuulimuna på finska) d.v.s. en "tom" äggcell som börjar växa, där kroppen reagerar som om det funnits en befuktad cell men att det i själva verket inte fanns någonting i ägget. Det är säkert mycket tankar och känslor du har just nu, skriv gärna in pånytt om det är någonting som blev oklart eller om du vill skriva av dig. Eller tala med en barnmorska som kan förklara.
Kram
Tessi