Gravid med flytningar
10.06.2014
Hejsan. Jag har en fråga om det är vanlig att ha flytningar som är vita klumpar när man är gravid? Jag är i 8:e veckan nu så är lite orolig ifall om det skulle skada barnen osv. Arisa

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
13.06.2014
Hej Arisa!
Ne, det är helt normalt att ha mera flytningar under graviditeten. Det beror bland annat på att alla graviditetshormonerna i kroppen gör alla slemhinnor i kroppen fuktigare och eventuellt även mera svullna. Det här gäller alltså även slemhinnorna i näsan, så många gravida känner sig småsnuviga i flera månader, i tandköttet, så att många blöder när de borstar tänderna osv.
Om flytningarna däremot börjar lukta illa, om det kliar i underlivet eller är rött och irriterat, om flytningarna blir gryniga som gammal yoghurt eller om de har underlig färg, så då kan man anta att något är på gång i underlivet. Då kan det handla om en bakterieinfektion eller svampinfektion eller annat som behöver kollas upp av en läkare och kanske behandlas.
Lycka till med graviditeten, hälsar ungdomsinformatören (och tvåbarnsmamman) Liselott