Gravid trots mens en gång?
05.04.2014
Hej! Jag hade oskyddat sex men tog ett dagen efter-piller inom två dygn. Ca en vecka efter fick jag någon sorts blödning (lite mindre än mens) och efter ytterligare några veckor kom min mens helt regelbundet. Nu är den dock några dagar sen och jag är extremt orolig... Tog för några veckor sedan ett vanligt blodprov (allergier), skulle en graviditet synts där?
Hur stor är chansen att jag är gravid? Och OM jag är, hur länge kan man göra abort (hade sex 14/2)? Tacksam för svar! Nojig

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
07.04.2014
Hej,
Du skriver att du tog pillret inom två dygn efter det oskyddade samlaget, så då kan vi utgå ifrån att du tagit det i tillräckligt god tid (förutsatt att det var det enda oskyddade samlaget). Mellanblödningar är ganska vanliga efter att man tagit dagen efter piller, och det är även jättevanligt att mensen blir oregelbunden. Så även om din första mens kom då den skulle så kan din menscykel påverkas av dagen efter pillret även några månader framöver. Så jag skulle inte vara orolig trots att din mens nu är några dagar sen, det är osannolikt att det beror på att du är gravid eftersom du 1) har tagit dagen efter piller och 2) har haft mens efter senaste oskyddade samlag.
En eventuell graviditet skulle inte ha synats i blodproven som togs på dig, utan synds bara om det är en graviditet man testar för. Abort kan göras fram till vecka 12, och efter det med specialtillstånd fram till vecka 16, så OM du hade blivit gravid då du hade oskyddat samlag den 14.2 så skulle du nu vara i vecka 10, så en abort skulle nog hinna göras om det skulle behövas, men det tror jag alltså inte.
Och slutligen, som du vet kan ju även mensen påverkas av att man stressar eller oroar sig, så försök att inte oroa dig. Ta det lugnt, och om din mens inte syns till inom en vecka föreslår jag att du gör ett graviditetstest, men det är mer sannolikt att din mens är sen på grund av dagen efter pillret än för att du skulle vara gravid.
Hälsningar
Tessi