Håriga bröst
15.05.2016
Jag är en ganska hårig tjej. Det har aldrig stört mig, förrän jag märkte att jag har ganska mycket mörka hårstån mellan brösten och runt bröstvårtorna. Det stör mig och gör mig så osäker att jag inyte vet om jag ska våga ta av mig bhn inför min pojkvän.. Kan ni snälla boosta mitt självförtroende lite? Lulu

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
19.05.2016
Hej.
Som du vet, och har hört förr så är vi ju alla olika. Vissa är helt enkelt hårigare, och har mörkare hår än andra. Vi har alla olika anlag för var på kroppen vi blir håriga, både tjejer och killar. Tyvärr är ju trenden idag att man gärna skall vara så hårlös som möjligt, och det rör även både tjejer och killar även om reglerna kanske är strängare då det gäller tjejer.
Här uppe i norden har vi i regel ganska sparsam kroppsbehåring och ganska mjuka hårstrån, så vi är kanske inte det allra hårigaste folkslaget och då kan det också skapa mer stress om man plötsligt märker att man har hår på ställen där andra jämnåriga inte har det. Så jag kan förstå din reaktion, att hjälp - hur skall jag kunna visa mig för honom?? MEN det vi skall komma ihåg är att han är tillsammans med dig. Det är ju DIG han VILL se. Och högst sannolikt kommer han att tycka att du ser alldeles fantastisk ut då ni kommer så långt.
Sen är det ju upp till dig vad du vill göra åt din hårväxt, om du vill göra någonting alls åt den. Jag vet ju inte hur mycket hår det är frågan om, men jag tycker att det viktigaste i detta fall är att DU är nöjd och känner dig trygg. Om det bara är några strån runt bröstvårtorna så kanske du kan plocka bort dem med pincett? (det är faktiskt inte alls ovanligt att tjejer har hårstrån runt bröstvårtorna) Så finns det ju hårborttagningskrämer som man kan använda för att slippa hårväxt på de ställen där man inte vill ha den (t.ex. Veet hårborttagningscreme, som är för både benen och kroppen) Jag menar med andra ord inte att jag nödvändigtvis tycker att du skall ta bort håret. ALLA människor har hår också mellan brösten, men det finns skillnad i hur mycket och hur grova strån. Och som jag tidigare skrev så är det viktigast att du är nöjd, så då är det du som bestämmer vad som behöver göras.
Men förutsatt att din kille är en bra typ så kommer han bara att se DIG, och han kommer att tycka om det han ser. Ta det lugnt och njut :)
Kram
Tessi