Hej igen
05.01.2023
Började äta azalia i början av december och började på den andra kartan idag. Har haft mellanblödning sen jul men idag har de typ slutat, har varit trött och svullen och mått illa (troligen pågrund av något jag ätit). Har även känt lite värk nere i magen. Är det mensen som är påväg eller finns det risk att jag är gravid fastän jag har tagit pillren som man ska eller är det något annat.

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
09.01.2023
Hej.
Trots att det känns förvirrande och nervöst då din kropp beter sig annorlunda än den gjort tidigare så fungerar den helt normalt även om det inte är önskvärt. Det är en stor förändring för kroppen då man börjar med ett hormonellt preventivmedel och speciellt med minipiller är det helt normalt att cykeln påverkas antingen så att man kan få mellanblödningar eller så att mensen försvinner helt - och det påverkar inte skyddet utan så länge du tar dina piller alla dagar vid samma tid så kan du lita på att pillren fungerar som de borde göra. Ge din kropp tid att anpassa sig.
Nu har du dessutom testat dig och testet var negativt, så släpp stressen över detta och koncentera dig på att ta dina piller regelbundet och slappna av.
Kram,
Tessi