Helsingfors universitet-
30.05.2025
Hej,
Måste man kunna finska för att bli antagen till det svenskspråkiga medicinprogrammet vid Helsingfors universitet? Jag kan nästan ingen finska och har låga betyg i ämnet från gymnasiet. Finns det något jag kan göra för att ändå kunna söka?
Viveca

Ungdomsinformatör Viveca Vastaa
01.06.2025
Hej och tack för din fråga!
Enligt Helsingfors universitets webbsidor och Studieinfos sidor finns det inget krav på att man skall kunna finska för att komma in på det svenskspråkiga medicinprogrammet. Endast kunskaper i det svenska språket är ett krav. Däremot är det nog bra att kunna åtminstone lite finska eftersom undervisningen sker på både finska och svenska trots att man går den svenskspråkiga linjen. Dessutom kommer du att behöva använda finska när du väl är ute i yrkeslivet.
Men ingen panik! Du kan börja öva redan nu för dig själv tills studierna börjar för att försäkra dig om att du hänger med på föreläsningarna och kan lätt ta till dig av kurslitteraturen. Sen kommer själva medicinstudierna att förbättra dina kunskaper i finska, så när du väl är färdig läkare klarar du nog säkert av att utföra jobbet på såväl finska som på svenska.
Lycka till med allt och ha det bra!
Kram,
Viveca