Hjälp mej tack????
15.05.2025
Okej så det började redan i mars. Jag och mina kompisar var på en hockeymatch och på väg hem så äddade jag han på snäp och så skrev vi och snäppade. Han bor 20 minuter från mig men han går i finska högstadiet. Han tycker om mej, och jag vet det för jag har pratat med personer från hans skola så har dom berättat det. HELA hans skola vet att han tycker om mej och att vi skriver. Varje gång jag ser nån från hans skola så ropar dom hans namn. Han har sagt hej och sånt. Han har kallat mej söt och fin och sånt. Han är lite kortare men han är i den åldern då han växer så det gör inget. Jag tror jag tycker om honom. Han vågar inte riktigt göra något och inte jag heller, nå tips? Hans kompisar är inte bra, han använder snus och super och sånt men det gör ändå alla så det gör inget. Babian
Rosanna farg

Nuorisotiedottaja Rosanna Vastaa
22.05.2025
Hej!
Det låter som att du har något riktigt roligt och spännande på gång. Det är ju verkligen lovande att han sagt att du är både söt och fin, då kan man utgå från att han i alla fall är intresserad. Det faktum att hans vänner och "hela skolan" vet om att han gillar dig låter också väldigt lovande.
Precis som du själv skriver växer man mycket i den åldern så högst antagligen kommer han att bli längre men det är sist och slutligen inte så viktigt om man verkligen gillar varandra. Insidan är trots allt det viktigaste när det kommer till kärlek och förhållanden. Det är väldigt fint och moget av dig att ta hans ålder och utveckling i beaktande samtidigt som du skriver att det inte gör något att han är lite kortare. Du är helt tydligt en väldigt intelligent person med ett hälsosamt tankesätt.
Ni har redan en väldigt bra början men det kan vara svårt att veta hur man ska gå vidare. Det är helt normalt att det känns nervöst och skrämmande. Man vågar inte alltid ta nästa steg utan ofta hoppas man att den andra ska göra det.
Nu vet jag inte riktigt hur era diskussioner har sett ut hittills men det mest grundläggande i början av en relation är ju att man lär känna varandra mer på djupet. Det är viktigt att ställa frågor men också att berätta mer om sig själv. På så sätt lär man känna varandra bättre, förstår varandra mer och hittar saker som man har gemensamt.
Du kan först fundera för dig själv vad du vill veta om den här killen. Vad skulle du vara nyfiken på att veta mer om? T.ex. vad gillar han att göra på fritiden? Har han någon hobby? Vad lyssnar han på för musik? Vilken är hans favoritfilm/serie? Hurudan familj kommer han ifrån? När fyller han år? Vem är hans bästa vänner? Vad är viktigt för honom? Hur är han som person? Vad söker han efter i en flickvän? Har ni något gemensamt som ni båda kan relatera till och diskutera mera? Osv.  Kom också ihåg att berätta om dig själv och försök hålla diskussionen vid liv genom att visa intresse för det han säger och ställa följdfrågor.
När du känner att ni båda fått lite bättre insikt i varandras liv och hur ni båda är som personer kan du fråga vad han tycker om att prata med dig. Du får även vara ärlig med hur det känns för dig när ni pratar/skriver till varandra. När du känner dig redo kan du fråga ifall han skulle känna sig bekväm med att ses i verkligheten någon gång. Kom ihåg att detta kan kännas nervöst för honom så du får gärna vara tydlig med att han inte behöver känna någon press att ses ifall han inte är redo för det. Det samma gäller såklart dig. Du behöver inte känna press över att det här snabbt måste gå framåt utan du får ta det helt i den takt du själv känner dig bekväm med.
Finns det något sammanhang där du och den här killen kan ses på ett mer naturligt sätt utanför skoltid? T.ex. vid en ungdomsgård eller liknande? Om det uppstår såna tillfällen kan du försöka närma dig honom lite genom att t.ex. le mot honom, hälsa på honom, ställa dig nära honom, sätta dig bredvid honom eller bara börja prata med honom. Här kan dina vänner också vara till stor hjälp. Ibland kan det kännas för nervöst att ensam ta kontakt men om du tillsammans med dina kompisar närmar dig honom och hans kompisar så blir det mer som att två gäng umgås och då kan det kännas mindre nervöst att på ett mer avslappnat sätt börja prata lite med varandra.
Jag förstår oron kring att han och hans vänner använder snus och alkohol. Det är såklart inte okej i den åldern och verkligen inte något som "alla gör". Här är det extra viktigt att du tar hand om dig själv och inte låter dig påverkas eller falla ner i samma grop. Alkohol- och nikotinanvändning är trots allt olagligt för personer under 18 år och det finns en väldigt god orsak till att det är så eftersom det är skadligt för både kroppen och hjärnan, speciellt när man är ung eftersom man fortfarande utvecklas och användning av rusmedel kan påverka pubertetsutvecklingen. Dessutom försämras omdömet ordentligt vid användning av alkohol vilket ökar risken för olycksfall och misstag.
Jag hoppas att det här var till någon hjälp. Om du behöver mer tips eller om något blev otydligt är det bara att ta kontakt på nytt.
Kram och lycka till! <3
Rosanna