Hjälpa hårväxten?
16.01.2015
Hej! Jag klippte mitt hår i höstas, vilket jag nu tyvärr ångrar. Jag har ett typiskt skandinaviskt hår, men ganska tjockt och inte så "halt". Mitt hår räckte ner en bit nedanför brösten innan jag klippte det i en page. Tills nu har mitt hår växt ut ca 3-4 cm.
Hur länge kommer det att ta tills mitt hår är i bröstlängd igen?
Kan ni rekommendera något receptfritt kosttillskott (Österbottniska apotek) som skulle hjälpa min hårväxt med en spurt? Tips på andra metoder tas också varmt emot. Jag har sysslat med no-poo metoden bl.a. vilket har hjälpt en del :)
Tack! Rapunsel
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi Vastaa

Ungdomsinformatören Sanna Vastaa
16.01.2015
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej och tack för din fråga.
Håret växer i genomsnitt 1-1,5 cm per månad. På grund av det kan du räkna ut hur lång tid ungefär det kommer att ta när dit hår är i bröstlängd igen. Ett hårstrå växer i tre år, tills det slutar att växa och faller av.
Kroppens välmående återspeglas i håret. Det sägs att en bra blodomlopp i yta är nyckeln till frisk hårväxt. Du kan t.ex gnugga hårbalsam som verkar på hårbotten med fingrarna.
Hårsäckarna får alla näringsämnen direkt från ditt blod. Detta innebär att du borde få de viktiga vitaminer (åtminstone A, B, C, E -vitaminer) för ditt hår dagligen. Om du mår bra, mår håret bra och det växer bra.
Hard et så bra.
Mika - Ungdomsliv.fi