Hormonspiral
23.11.2023
Jag har haft hormonspiral i 7 månader nu men jag har fortfarande mycket flytningar men inte haft mens på 2-3 månader (mer eller mindre) om man inte räknar med att jag nästan alltid får mellanblödningar efter samlag dagen efter i nån timma bara. Kommer mina grövre flytningar hålla i sig tills jag tar ur spiralen eller kommer den troligtvis försvinna med tid?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
24.11.2023
Hej,
Du är långt ifrån den enda som upplever att flytningarna ökat efter insättningen av spiral, men det är svårt att säga om de kommer att förändras. För vissa minskar de igen med tiden medan de för andra inte gör det. Det du kan fundera på är om flytningarna i största allmänhet är likadana som tidigare eller om de t.ex. luktar annorlunda eller har en annan färg? Har du andra symtom i underlivet, t.ex. klåda eller sveda?
Har du blivit testad för könssjukdomar? I sig behöver det inte vara oroväckande men det är ändå någonting man behöver reagera på om man alltid blöder i samband med eller efter samlag. Därför tycker jag att du skall kontakta en gynekolog eller ungdomsmottagning och diskutera saken med dem, så får de ta ställning till om du borde undersökas.
Kram,
Tessi