Hur får jag honom att prioritera mig och mina behov?
16.05.2025
Nu känns det här lite dumt kanske, då min kille för första gången på två år kom hem med blommor igår ”bara för att” utan att det fanns något att fira. Tidigare har det bara hänt på vår första alla <3 dag, min ena av tre födelsedagar och när jag köpte lgh. MEN till det viktiga nu då, vi gjorde slut i början av året och enda anledningen till varför jag gav honom en till chans var för att han beskrev hela min drömvärld och en lång lista på vad han skulle förändra för att vi skulle nå dit. Jag har aldrig begärt stora gester eller dyra presenter utan jag har velat att han ska se att små saker betyder mest. Som att komma hem med något han sett på affären för 20kr där han tänkte på mig eller stanna hemma med mig om jag mår dåligt och han egentligen skulle träffa någon kompis osv. Nu har det snart gått ett halvår sen han målade upp den här drömbilden och han har inte tagit ut mig på en enda dejt, han kom med blommor igår bara för att, efter att jag hade skickat 20 TikToks som sa ”glöm inte att ge henne blommor bara för att”… jag måste liksom böna och be för att han ska göra så extremt, enligt mig, lite effort i vår relation? Medans när han mådde dåligt igår så jobbade jag hemma, köpte ett läppsyl som present (han har pratat om att det va slut) och lagade lunch tills han kom hem från jobbet. UTAN att han behöver be om det. Jag tycker liksom inte det är för mycket begärt att han ska planera en dejt utan att jag ska behöva be honom eller att han borde kommunicera till mig om han ska iväg och inte kan hålla tidigare löften om att göra vissa saker.
Nu har vi i alla fall kommit fram till en situation där jag känner att jag vill att han ska göra ett statement och visa att han faktiskt prioriterar mig. Han har en bästavän som jag inte alls kommer överens med då den killen alltid ska hålla på och kommentera o lägga sig i vår relation och peta på saker som jag är osäker i, bara för att han gillar drama. Han har i alla fall en gång per år avsatt en kväll med grabbarna för att kolla Eurovision finalen. Tidigare år har jag varit med grabbarna och fler har också varit med, men i år är vi på en plats där jag sagt till min pojkvän att jag vägrar umgås med hans kompis efter att han senast på fyllan (på valborg) slog till min tjejkompis och vägrade be om ursäkt… Så nu vill jag att min pojkvän INTE går på det här kröket för Eurovision för att visa hans polare och framförallt mig att JAG faktiskt är hans första prio. Men hur fan får jag till det? K

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
22.05.2025
Hej,
Jag hör att du är både frustrerad och uppgiven över att du känner att din pojkvän inte prioriterar dig. Jag kan förstås inte säga vad du skall göra, eftersom det inte finns några direkta regler i detta. Det är upp till var och en att avgöra hur de själv vill visa omtanke och uppskattning i ett förhållande - och vad de har för förväntningar på sin partner.
Som jag förtår det på basen av det du skriver så tänker du ganska aktivt på att "uppvakta" din pojkvän på olika sätt. Du lagar mat och köper små prylar till honom som du vet att han behöver. Det är kanske det som är ditt kärleksspråk - ditt sätt att visa honom hur värdefull han är för dig, det att du snappar upp att han säger att hans läppomada är slut. Alla människor har olika kärleksspråk, och man kanske också behöver komma ihåg att man under olika perioder har olika mycket resurser att visa sin kärlek genom olika gester - och att det då inte nödvändigtvis betyder att man anser att ens partner är oviktig utan helt enkelt att man har för mycket på gång just då.
Det jag hoppas att du börjar med är att fundera över om det helt enkelt kan vara så att hans kärleksspråk är annorlunda än ditt? Det kan hända att det är en helt annan typ av saker han gör för dig som du inte märker just för att det inte är blommor och choklad utan det att han tar ut soppåsen eller tvättar din bil? Genom filmer och tiktoks blir vi matade med information om hur saker "borde" vara, men vem är det som bestämmer vad som egentligen räknas? Jo, det är vi själva. DU har rätt att avgöra hur DU vill bli behandlad i ett förhållande, precis som din partner. Men du kan ändå inte bestämma över vad han gör endast föra fram dina önskemål. Sedan är det upp till honom att antingen lyssna eller inte göra det, och upp till dig att fundera över om det räcker för dig.
Du skriver att du inte vill böna och be, samtidigt som du skickar 20 tiktoks om vad du tycker att han borde göra. Och sedan då han gör det, och visar att han har hört dig, så är du fortfarande arg, nästan argare än förut? Tror du då att din reaktion kommer att göra det mer eller mindre sannolikt att han försöker göra det flera gånger? Missförstå mig inte, du har absolut rätt att ställa krav på din partner om hur du vill bli behandlad, men han har också rätten att inte använda sig av samma kärleksspråk som du - och det är således upp till er båda att fundera över om ni passar ihop trots att ni är olika.
Du skriver att ni gjorde slut i början av året och att den enda anledningen till att du "tog honom tillbaka" var att han målade upp en bild av hur det skulle bli. Börja med att fundera över om det kan finnas saker som han gör för dig som du helt enkelt inte set eller har värdesatt? Man gör sällan tiktoks om att ens kille putsar golvsilen i ens lägenhet för att han kanske vet att man själv kräks av det, men det betyder inte att det skulle ligga mindre kärlek bakom en sådan gest. Jag tycker att det är viktigt att man kan föra en saklig diskussion om hur ens kärleksspråk ser ut, och vad man behöver i ett förhållande, och sedan får båda två försöka jobba för att nå det.  Om du sedan kommer fram till att du ändå inte tycker att han anstränger sig så mycket som du önskar så måste du fundera över om det är värt att då fortsätta relationen med honom. Jag inser att det låter krasst, men om du inte får det du behöver i din relation så kanske ni inte skall vara tillsammans? Det är bara du själv som kan veta hur viktiga just dessa saker är för dig.
Kram,
Tessi