Hur vet du om du är en dålig/bra person
08.05.2025
Du vet när du gör nånting som känns bra i stunden men senare så tycker du sa fel grej? Gör de dig till en dålig person? Bara för att vara tydlig jag tycker inte jag 100% suger, tycker bara att ibland säger/gör jag fel. Jag vill inte vara den kompisen du slutar prata med för att dom gjorde/sade nåt dåligt eller gjorde så att du inte kände dig bra. Mystericreature(the real one)
Rosanna farg

Nuorisotiedottaja Rosanna Vastaa
13.05.2025
Hej!
Tack för din fråga. Det är säkert många som funderar i liknande banor som du.
Det är hemskt ovanligt, näst intill omöjligt för en person att vara antingen bara bra eller bara dålig. Vi är alla olika och upplever godhet på olika sätt. Vi har även olika kriterier för vad som räknas som gott och ont.
Du kan vara en god människa som vill andras bästa men trots det är du inte perfekt och du kommer inte komma ifrån det faktum att du kommer att göra fel ibland och även göra människor illa även om det inte är avsiktligt. Det är ett av livets faktum och något som är en stor del av att vara människa.
Jag tänker att så länge man inte avsiktligt gör andra illa eller med flit gör något för att såra eller kränka en annan människa så är man nog en bra person i grund och botten. Det faktum att du oroar dig över att göra fel eller vara en dålig person säger mig att så inte är fallet när det kommer till dig. En "dålig" person funderar sällan på ifall hen är dålig eller inte. Du är helt klart väldigt mån om att göra rätt och det visar tydligt att du är en människa med empati som bryr sig om andra.
Du kommer att göra fel många gånger här i livet och du kommer att säga och göra saker som kan missuppfattas eller upplevas som sårande/kränkande men det gör dig endast till en helt vanlig människa, inte en dålig person.
Alla människor är olika. Vi kommer från olika bakgrund, har olika vanor, olika problem och vi upplever alla livet och verkligheten på lite olika sätt. Det innebär att det är näst intill omöjligt för oss att förstå och komma överens med precis alla människor här i världen. Till och med i kompisgruppen eller familjen kan det uppstå problem och missförstånd eftersom vi alla tycker och tänker olika och visar känslor och uttrycker oss på olika sätt.
Det bästa vi kan göra är att kommunicera med varandra och lyssna på varandra. Vara ärliga med våra känslor och tankar samt fråga människorna runt omkring oss hur dom känner och tänker. Så länge vi kan prata med varandra, visa varandra hänsyn och verkligen göra vårt bästa för att förstå varandra finns det sällan någon konflikt eller något missförstånd som vi inte kan lösa tillsammans.
Har man sårat någon är det viktigt att man kan prata om det och be om ursäkt ifall man gjort fel även om det inte var avsiktligt. En bra människa är inte en människa som aldrig gör fel utan en bra människa är någon som tar lärdom av sina misstag och gör sitt bästa för att utvecklas. Ibland behöver man göra samma misstag flera gånger för att verkligen lära sig och det är inte något fel med det heller.
Om man oroar sig för att man sagt eller gjort något klumpigt är det bara att fråga så att man inte behöver gå omkring och fundera och känns ångest. Det är också ett fint sätt att visa personen att man bryr sig om hen och vill göra rätt i fortsättningen.
Jag förstår att det här är något man lätt börjar grubbla på. Speciellt om man är en empatisk person som absolut inte vill göra någon annan illa. Man börjar lätt övertänka och hamnar i ett hamsterhjul av skuldkänslor. Men jag tycker inte att du ska oroa dig för att du är en dålig person. Du känner själv ditt hjärta och du vet själv vad du har för avsikter. Du måste inte vara perfekt.
Du kan tänka på personerna du har i din omgivning, t.ex. dina vänner och din familj. Du känner säkert till deras bättre och sämre sidor/egenskaper. Du har säkert vid flertal tillfällen upplevt att någon du bryr dig om sagt eller gjort mindre bra saker någon gång. Tycker du själv att det gör dessa personer till dåliga människor? Om inte så behöver du inte heller vara så kritisk när det kommer till dig själv.
Du är bra och du är värdefull!
Kram <3
Rosanna