Inte gravid trots värsta grav.symptom
18.09.2017
Hej! Jag är väldigt förvirrad! Jag borde ha fått mens i helgen, eller nu de kommande dagarana (kan ha rätt oregelbunden mens). Trodde verkligen det skulle komma nu i helgen, men icke. Sedan en vecka tillbaka har jag så sjuuukt ömma bröst. Alltså verkligen megasjuka. Bara för att jag går tar det sjukt och när sambon smeker dem måste jag ropa av vad det gör ont och då rör han ju dem knappt. Dessutom har de blivit en storlek större på en ynka vecka och blodådrorna syns mycket mer. Vidare har jag haft 37.0-37.2 i stegring och min normala temp är 35.8-36.4
Grejen är den att vi haft oakyddat sex fyra gånger; 30.8, 31.8, 1.9 och för drygt en vecka sedan, men minns inte exakt när.
Jag har tagit tre garv.test och nu senast imorse tog jag ett som kan ge utslag 4 dagar före förväntad mens, men alla är lika negativa.
Eftersom jag inte är preggo, vad är detta??! Kan det vara någon cysta som spökar?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
19.09.2017
Hej.
Jag är lite osäker på om det är så att du faktiskt försöker bli gravid eller inte? Med tanke på att du har haft oskyddat sex fyra gånger under den senaste cykeln så verkar det ju så.
Du skriver att din mens brukar vara oregelbunden, vilket gör det svårt att veta när exakt din ägglossning sker. Det gör det också svårare att lita på graviditetstest som utger sig för att kunna påvisa graviditet redan 4 dagar innan mensen, eftersom du inte vet när mensen skall komma.
Alla graviditetstest fungerar i princip på samma sätt. De mäter haletn av hcg i urinen. Då graviditeten är tillräckligt långt gången så börjar hcg utsöndras med urinen, och då kan testet märka det. MEN om din ägglossning inte infaller mitt emellan två menstruationer utan istället i slutet av din menscykel så har inte hcg haletn hunnit bli tillräckligt hög för att det skall märkas i urinen oavsett vad testet säger.
Onormalt ömma bröst kan vara ett tidigt tecken på graviditet, medan det ju också kan vara ett tecken på att mensen är påväg. En cysta skulle knappast påverka dina bröst nämnvärt, så det tror jag inte att du behöver oroa dig över.
Om du vill veta med 100% säkerhet om du är gravid eller inte så kan du antingen vänta och testa dig pånytt om några dagar eller tala med en hälsovårdare som kan lägga remiss för graviditetstest genom blodprov. Blodprovet visar den exakta halten hcg i blodet, så där finns inte samma utrymme för "om" och "men".
Och om det är så att ni INTE försöker bli gravida så tycker jag att ni i fortsättningen skall skydda er lite mer effektivt.
Kram
Tessi