Irriterande blygdläppar
20.01.2015
Hej! mina blygdläppar är ganska långa, både de inre som yttre. Jag har inte precis älskat det men nåja. Nu är det så att dom irriterar jättemycket. Dom brukar klia och skava när jag har sex. Jag kan int ha såndä tajta springbyxor för de börjar klia som fan, samma sak med jeggings. om int jag rakar mig pickar och stör håret på mina inre blygdläppar jättemycket. ha läst jättemyki om opperationer och det är jättefrestande men kvinnorna som har kortat sina blygdläppar brukar ofta ångra sig eller tappa känsel där. Va kan jag rikti gör åt dehe? huhhu

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
21.01.2015
Hej huhhu! Det där låter inte trevligt. Kvinnornas underliv ser mycket mycket olika ut. Det allra flesta kvinnor får lära sig att leva med sin utrustning. :)
Inre blygdläpparna är ofta större/längre än de yttre blygdläpparna. Men de ska nog inte egentligen klia eller skava. Har du möjligen en svampinfektion som gör dem extra känsliga? Jag skulle rekommendera att du testar en svampkur ex Canesten-salva eller Gyno-Daktarin salva eftersom problemet är mera i underlivet än i slidan. De här salvorna hittar du receptfritt på apotek, följ instruktionerna noggrannt. En del kvinnor är mer mottagliga mot svampinfektioner än andra. Klåda är ett typiskt symtom på svampinfektion. Trots stora inre blygdläppar ska man inte ha klåda. Har du provat med/utan trosskydd? Vilket känns bättre?
Operation är ett stort beslut. Speciellt innan du har varit gravid och fött barn. I värsta fall kan ärrvävnad i underlivet göra det besvärligt när du ska föda barn och läka efteråt. Men det är omöjligt att uttala sig om hur mycket du skulle ha nytta av en operation utan att ha sett ditt underliv. Om du vill fundera med en läkare om en eventuell operation skulle jag rekommendera att du vänder dej till en gynekolog som arbetar med gynekologiska-kirurgiska patienter på ett sjukhus. Han/hon kan remittera dej dit. Såna här uppdrag kräver erfarenhet och kunskap för att bli bra - du ska ju leva med resultatet hela ditt liv! På privata marknaden är såna här operationer jättedyra!
Prova först svampmedicinering och fundera sen vidare! Lycka till! :)
Med vänlig hälsning,   Annika      barnmorska-hälsovårdare