Jag har inga vänner, vad ska jag göra?
11.01.2022
Jag har inga vänner, och detta är ingenting jag bara säger utan jag har verkligen inga vänner alls. Ingen att vara med på fritiden, ingen att prata med.
Jag ser andra som är ute och har kul med sina vänner och jag önskar att jag också kunde göra sånt istället för att sitta ensam hela dagarna. Jag mår jätte dåligt över detta och jag tänker ofta på att jag bara är ung en gång och den tiden jag har slösat på att sitta ensam hemma, den tiden som andra har använt till att ha kul med vänner kommer aldrig tillbaks.
Jag vet att det inte är något fel på mig men ibland känns det som det. Oavsett vad jag gör så blir det fel, det känns som alla kollar på mig konstigt, snackar skit om mig och dömer mig när de knappt känner mig. Jag har aldrig någonsin gjort eller sagt något för att få någon annan att må dåligt men ändå sprider folk falska rykten om mig som gör att ingen vill vara med mig.
Jag tänker ofta att det känns som om jag kommer att vara ensam för alltid och det får mig att må väldigt dåligt. Jag börjar gymnasiet i höst vilket jag tycker är skönt för att jag får en ny start kan man väl säga. Men jag vet också att det finns en stor chans att de personer som redan säkert tycker illa om mig eller kollar konstigt på mig nu kommer att gå på samma skola eller samma klass som mig.
Jag har jättemycket ångest över det eftersom att jag inte vill gå 3 år i skolan till och vara helt ensam på rasterna eller spendera min fritid helt ensam. Hur ska jag göra för att få vänner eller för att få folk att faktisk gilla mig? Jag har pratat med endel vuxna om det men alla säger att jag bara ska gå och prata med folk, det är inte så lätt att gå fram och prata med någon som kollar konstigt på mig och som jag antar inte gillar mig. Hur ska jag göra? Ensam kille
246399748 2695126664121826 7117926327733149219 n

Utvecklingspsykologistuderande Jenna Vastaa
13.01.2022
Hej!
Vad tråkigt att höra att du känner dig ensam. Ensamhet är en känsla jag tror de flesta människor upplever någon gång under livet, vare sig det är kortare eller längre perioder. Även personer som omringas av vänner, kan känna sig helt ensamma. I synnerhet i tonåren känns alla känslor överlag större, och det kan vara otroligt tungt att gå om kring med dem. Jag förstår att det kan kännas som att hela ungdomen är bortkastad då du nu gått genom en ensam period, men tro mig du har en lång bit kvar av dina ungdomsår, och du kommer hinna uppleva en hel del ännu!
Du skriver att du om ett halvår ska börja i gymnasiet, och att du känner att det kan vara en ny chans för dig. Det här håller jag fullständigt med om! Men samtidigt har du en rädsla över att inget kommer ändras, vilket också är en helt naturlig känsla. Jag tror däremot att du kommer att bli positivt överraskad över hur personer har en tendens att växa upp mellan högstadiet och gymnasiet. Barnsliga rykten och fördomar lämnar lätt bort då i princip alla får en ny start. Som du skrev så har dessa fördomar och rykten ingen sanning bakom sig, så jag har svårt att föreställa mig att folk skulle hålla fast vid dem.
För vissa är det väldigt naturligt att få nya vänner, och att det sker automatiskt på ett vis, men så är det absolut inte för alla. I synnerhet om man varit ensam ett tag, kan tröskeln kännas hög att bekanta sig med nya personer. Jag förstår fullständigt varför det skulle kännas jobbigt att bara gå upp till folk och börja prata. Det enklaste kanske skulle vara att börja helt litet, vardagliga ämnen eller frågor. Som t.ex. att fråga någon i klassen om hur läxan gick, eller någon liten kommentar om något du upplevt du har gemensamt med någon. Huvudsaken är att du är dig själv, du behöver inte försöka vara någon annan, du räcker så som du är. Efter ett tag kommer det nog att kännas mer naturligt, och du kommer lättare att hitta på nya saker att prata om.
Du skriver inte om du har några hobbyer, men det kunde också vara ett sätt att hitta nya vänner. Kanske du har något du alltid velat testa, exempelvis en sport eller att spela ett nytt instrument. Via hobbyer kan man lätt hitta vänner, eftersom man redan delar ett intresse. Eller kanske du spelar något datorspel, där du eventuellt kan hitta vänner?
Jag vill ännu tillägga att jag verkligen inte tror du kommer vara ensam för evigt, det kan kännas så nu men tro mig, det finns någon för alla. Det är inget fel på dig, och det behöver du komma ihåg, du förtjänar att hitta äkta vänner.
Lycka till!
//Jenna