Jag tror min mamma är deprimerad, vad ska jag göra?
09.01.2022
Min mamma är rätt nere just nu. Hon trivs inte alls på jobbet och säger att det beror på det. Men jag tror inte bara att det är jobbet. Hon ser allt på ett negativt sätt och det gör allt sämre. Hon är helt enkelt deppig, orkeslös, känner sig dålig, gråter ofta och är tyst och trött.
Vi andra i familjen tycker också att det är jobbigt. Vi tycker att det är svårt att prata med henne. Det är jättesvårt att få henne glad eller att tycka något är positivt.
Alla tycker att hon borde få hjälp, det tycker även mamma själv. Men jag vill hjälpa henne så att det blir av. Därför undrar jag var vuxna kan få professionell hjälp att ta sig ur en sån här situation? Älskar min mamma

Nuorisotiedottaja Kix Vastaa
18.01.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Ledsen att höra att din mamma är nere just nu. Så fin du är som bryr dig så som du gör <3
De tecken du beskriver låter nog som någon typ av depression (även om jag givetvis inte kan säga något säkert såhär över nätet). Men som tur är så finns det bra hjälp för sånt nu för tiden! Både mediciner och olika typer av terapi. Det är jättebra att din mamma också verkar villig till att ta emot hjälp. Det går snabbare att bli frisk då, med rätt hjälp. :)
Första steget: Arbetar man så är en möjlighet att söka sig till arbetshälsovården var man kan diskutera med någon. Sen finns det också den egna hälsovårdscentralen vart man kan vända sig. De dirigerar en till rätt person där. Många hvc har egna psykiatriska sjukskötare.
Vad som händer sen: När man söker samtalshjälp så brukar man få gå några gånger till personen och prata om hur man mår, om orsaken varför man sökt hjälp, och så brukar man många gånger fylla i några olika frågeformulär som är ett litet hjälp på vägen att diagnostisera, tex depression. Efter några besök brukar läkaren/psykiatrikern kopplas in och man gör tillsammans upp en vårdplan, om det visar sig under samtalen att man har behov att fortsätta gå till någon och prata, eller behov av medicin.
Beroende på situationen så kan man från läkaren/psykiatrikern få vad som kallas för ett B-intyg. Med det så kan man ansöka från FPA om rehabiliterande psykoterapi i upp till 3 år! Då betalar FPA en stor andel av ens terapiräkningar.
Jag hoppas din mamma så snart som möjligt får den hjälp hon behöver.
Tills vidare så hoppas jag att ni resten av familjen kan prata om det här, och ta hand om varandra/er själva. Det är jobbigt att se när någon man älskar mår dåligt. Man känner sig ofta maktlös som närstående. På tal om det, kom ihåg att ni andra kan finnas där för henne som stöd, MEN att det inte är på ert ansvar att hon ska börja må bättre. Det kan bara var och en person göra för sig själv. Och det går snabbare med professionell hjälp.
Ifall ni närstående vill ha hjälp med att förstå, eller annars bara få stöd i det som händer i er familj just nu, så ordnar FinFami anhörigverksamhet. Så det är ett tips att kolla in :) De har också stöd och rådgivning för unga via exempelvis Snapchat eller Instagram.
Stor kram!
Kix