Drömmar
04.03.2019
Hej, dethär kanske är en konstig fråga men jag har problem med drömmar, varje natt eller 99% av nätterna så drömmer jag och oftast inte bara 1 dröm utan 3-4 olika drömmar och jag kommer ihåg dom för medans jag drömmer så vet jag om att det är en dröm och att jag egentligen ligger hemma i min säng och jag kan styra lite. Det kanske låter konstigt men det började när jag va väldigt liten och kunde byta färg på monstret som jagade mig exakt varje natt och sen välja att sluta springa o fråga vad den vill. Det höll på i några år tills jag blev äldre men med andra drömmar.
Det konstiga är att detta hållt på sen jag va ca 6 år men några dagars uppehåll då o då men då bara 1 eller max 2 drömmar om natten och nu oftast 4 men om jag har tur 3.
Ibland har jag total kontroll över vart jag går/Vad jag säger o gör men jag har ingen kontroll över platserna eller drömmarna eller om det är en mardröm eller inte. Även om jag har en mardröm så lugnar det mig lite att veta om att jag egentligen sover och att det är en dröm men jag kan inte ta bort något ur drömmen. Jag drömmer ofta om människor jag inte alls känner och aldrig träffat på riktigt och även om jag ibland känner igen vissa personer eller platser så är även platserna platser jag aldrig varit på påriktigt och dom platserna är även begränsade o upprepas vissa av dom platserna är samma som jag varit på i mina drömmar då jag va barn och när jag hamnar i en sån plats kommer jag ihåg det, kommer ihåg platsen. Ju mer jag vandrar iväg och ju mer jag styr eller försöker styra i drömmarna speciellt då jag försöker ta bort något obehagligt desto värre blir huvudvärken för det är det som är mitt problem.
Varje morgon så vaknar jag upp med illamående och huvudvärk. ju mer jag styr under drömmen desto mer värker huvudet, ibland orkar jag inte stå upp o borsta tänderna pga huvudet och oftast håller det i bara på morgonen en stund men det är ändå svårt att fixa sig. Jag vill inte ha det så det är oftast mardrömmar oxå och jag orkar inte mer. Ibland undviker jag att sova för att jag är rädd för den huvudvärken. inte alltid haft den bara under den senaste tiden, då drömmarna ökade egentligen men orkar inte ha det så och vet inte vad jag ska göra för att slippa det.
Anonym

Nuorisotiedottaja Ida Vastaa
06.03.2019
Hej!
I evigheter har människor försökt tyda drömmar, men det finns ingen garanti på nått sätt att drömmar skulle betyda något.
Eftersom du vaknar på morgonen med huvudvärk så kan det vara att du biter ihop käkarna när du sover, det kan resultera i att man får huvudvärk och nackont. Så då skulle det vara bra att skaffa en bettskena. Prata med dina föräldrar och boka en tandläkartid.
Varför man biter ihop tänderna när man sover? Det kan vara olika anledningar, ibland eller ofta kan det handla att man är stessad. Du nämnde att du är rädd för huvudvärken och undviker att sova ibland, vilket kan leda till att du kan spänna dig ännu mer.
Det sägs att vi människor drömmer varje natt, fastän vi inte kommer ihåg vad vi drömt om när vi vaknar. Så du skall se det som något positivt att du drömmer, för det har goda effekter på vår hjärna. :)
Ta hand om dig!
Kram, Ida