Få hjälp
10.04.2024
Hej,
Var till läkaren för ungefär en månad sedan på vanlig läkarkontroll. Jag berättade då för första gången någonsin (JÄTTE läskigt) om mina problem som jag haft sedan flera år tillbaka (skriver de i hemliga rutan).
Eftersom läkaren ansåg att jag behöver professionell hjälp så skulle hon kontakta skolhälsovårdaren och kontakta psykolog så att jag skulle börja gå dit. Nu har mera än en månad gått sedan läkarbesöket och ingen psykolog har hört av sig. Mina problem har bara förvärrats och jag ångrar att jag berättade om dom till läkaren. Skäms över att jag berättade för mycket…
Vill ha hjälp, men vågar inte försöka bli frisk och att skolpsykologen inte alls hört av sig gör att jag helt förminskar mina problem och inte vågar ta hjälp. …..

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
11.04.2024
Hej,
Bra att du skickade hit och jättebra att du tog mod till dig och berättade för din läkare! Jag förstår att det just nu känns omtumlande och att du kanske ångrar att du berättade så ärligt för läkaren, men det tycker jag verkligen inte att du skall göra. Tyvärr är det ibland jättelånga köer till psykologerna, och det kan förklara varför det inte ännu har hänt någonting och du inte har hört någonting därifrån, men så borde det verkligen inte få vara. Om en ung person (äntligen) öppnar sig om ett problem så borde man få tid så fort som möjligt för att få hjälp och börja hantera problemet - så det gör mig riktigt ledsen och arg att systemet inte har fungerat denna gång.
Jag förstår att det kan kännas som att de (skolpsykologen/läkaren/hela systemet) förminskar ditt problem då ingenting har hörts därifrån - men med den logiska delen av din hjärna så VET du också att detta är någonting du behöver hjälp med, och att det ÄR viktigt att du hittar ett fungerande sätt att leva. Det finns alltid en liten risk att det handlar om ett helt "mänskligt" misstag, så att det är någonstans som kommunikationen har brustit mellan läkare - skolhälsovårdare - psykolog.
Finns det någon möjlighet att du skulle orka kolla med skolhälsovårdaren om hen har hört någonting och om psykologen kommer att kontakta dig? Ett annat alternativ skulle vara att du talade med din skolcoach (om det finns en i den skola du går) så att hen kunde hjälpa dig med själva krånglet att få en tid till psykologen? Du väljer förstås själv hur mycket du berättar om saken för alla inblandade, men huvudsaken skulle vara att du fick en tid till psykologen och förhoppningsvis är det en person som du kan vara alldeles ärlig med så att hen har en möjlighet att hjälpa.
Som hälsovårdare ber jag verkligen om ursäkt för att systemet har svikit dig, och jag hoppas att det går går att reparera skadan.
Många kramar,
Tessi