Katten
25.10.2020
Hej! Min katt hatar mig och jag tror jag vet vad det beror på...när jag var liten ca 6 förstod jag ju inte bättre jag drog och slet honom i svansen och härjade med honom hela tiden så jag undrar om han har fått något slags trauma för så fort jag kommer i närheten börjar han morra och göra sig redo för attack :( det är hemskt att det är så jag vill att han ska kunna lita på mig jag är ändå hans ägare. Går det på något sätt att vinna tillbaka hans tillit till mig? Vill inte ha det på mitt samvete sen när han är död att jag var elak mot honom då jag var liten det tar så ont i hjärtat och jag ångrar det så stort jag skulle ALDRIG göra så idag :(((

Nuorisotiedottaja Kix Vastaa
Nuorisotiedottaja Piia Vastaa
28.10.2020
Hej!
Ledsen att höra att din katt morrar åt dig, det är säkert jobbigt eftersom du skulle vilja vara vänskaplig med den. Jag tror nog definitivt att orsaken har att göra med det du berättar. Katter kan ha bra minne, och lär sig snabbt undvika saker som lett till obehag för dem. Katten vet ju liksom inte att du bråkade med den bara för att du var liten och inte visste bättre, och att du nu vet bättre och aldrig skulle göra så. Den tänker väl mest att ”okej, här är den här varelsen igen, den ska jag för säkerhets skull undvika”. Jag tror inte katten lider av det här mera utan mest bara har lärt sig att undvika dig - det är väl kanske mest du själv som lider av att den inte litar på dig. Så kanske det är en liten tröst i det hela, att den inte lider av det på så sätt?
Katten verkar vara känslig och detta behöver man ta i stor beaktan. Kattens beteende gentemot dig beror inte nödvändigtvis på" trauma "- men katten kan vara rädd för dina rörelser eller ljud på grund av dess känslighet. Människor nära katten ska agera lugnt - undvik snabba rörelser och höga ljud. Detta ska ALLTID tas i beaktan när katten är i samma utrymme. Du kan ge din katt uppmärksamhet genom att prata med den  i en lugn ton och klappa den om den tillåter det, men fundera på när katten är mottaglig och inte. Till exempel när en katt sover eller äter ska den aldrig störas.
Kanske det finns någon typ av mat som katten tycker mycket om, som du kan använda som medel att närma dig den med? Sen finns det också ett sånt ”trick” som att om du får ögonkontakt med katten ska du blinka riiiiktigt långsamt åt den så att ögonen nästan sluts och sen öppna dem långsamt igen. Det är kattspråk för tillgivenhet och lugn, de gör det själva om de känner sig trygga, och de tycks också förstå det när människor gör det. Men stirra inte på den med vidöppna ögon för det kan uppfattas som hotfullt.
Huvudsaken här tänker jag ändå är att DU själv vet om det att du inte visste bättre då, helt enkelt för att du var för liten för att förstå. Och att du nog ändå är en bra människa eftersom du vet om det nu, och nu har empati för djur, vilket du ju tydligt har eftersom du skickar in den här frågan och vill bli vän med katten!
Hoppas det löser sig!
Kram, Kix och Piia