Onko nuorisotilojen ohjaaja vaitiolo velvollinen sivusta kuulluille asioille?
09.01.2024
Jos ohjaaja kuulee nuorten käymää keskustelua nuorisotiloissa, saako hän kertoa tätä eteenpäin, vai onko hän tästä vaitiolovelvollinen. Esim. Kuuullut koulussa tapahtuneen nimittelyä / huutelua (kiusaamista) ja kuullut syyllisen nimen. Saako tälläisen asian kertoa kouluun nimillä vai onko vaitiolovelvollisuuden alaista? Jk
Lila Kaki

Nuorisotiedottaja Lila Vastaa
19.01.2024
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi ja yhteydenotostasi. Nuoriso-ohjaajat ovat vaitiolovelvollisia, eivätkä siis kerro asioitasi eteenpäin muille ilman sinun lupaasi.
Vaitiolovelvollisuudesta poiketaan sellaisissa tilanteissa, joissa ohjaajalla on syytä epäillä jonkun olevan vaarassa joutua väkivallan kohteeksi. Ohjaajalla on tällöin oikeus ilmoittaa asiasta poliisille ja antaa heille hallussaan olevat tiedot, jotka voivat auttaa uhan arvioinnissa tai uhkaavan teon estämisessä. Mikäli ohjaajalla herää huoli alaikäisetä nuoresta ja tämän hyvinvoinnista tai jos ohjaaja arvioi kyseessä olevan hätätilanne, on hänellä velvollisuus olla yhteydessä hätäkeskukseen, lastensuojeluviranomaisiin tai poliisiin. Sama koskee myös, jos nuoreen on kohdistunut seksuaalirikos tai jokin muu terveyteen tai henkeen kohdistuva rikos. Tämä siksi, että nuori saisi tarvittavan avun tilanteeseensa. Ilmoituksesta keskustellaan kuitenkin aina ensin nuoren kanssa.
En usko, että kukaan nuoriso-ohjaaja jakaisi mainitsemaasi tietoa koululle kenenkään selän takana, vaan keskustelisi asiasta ensin niiden nuorten kanssa, jota asia koskee tai vaihtoehtoisesti niiden nuorten kanssa, joiden juttelun tuli kuulleeksi. Nuoriso-ohjaajat ovat nuorten puolella ja tukevat ja auttavat parhaansa mukaan, joten nuorisotilalla ei tarvitse pelätä nuoriso-ohjaajien vakoilevan nuoria ja keräävän heistä tietoa.
Kiusaaminen ei kuitenkaan ole leikin asia ja se on aina otettava vakavasti. Kenenkään ei tulisi kokea kiusaamista ja siksi onkin erittäin harmillista, että koulussa on tapahtunut nimittelyä ja huutelua. Se ei ole ok. Toivoisin siis, että ottaisit asian koulussa puheeksi luotettavan aikuisen kanssa. Vaikka nimittely ei olisikaan kohdistunut sinuun, olisi silti tärkeää, että asiaan puututtaisiin. Ymmärrän, että asiasta kertominen aikuiselle voi tuntua pelottavalta ja jopa epämukavalta, mutta haluan silti rohkaista sinua kertomaan asiasta. Aikuiset eivät voi auttaa, jos he eivät tiedä mitä on meneillään. Mikäli sinusta tuntuu liian suurelta askeleelta kertoa asiasta yksin, voit hyvin ottaa kaverin tueksi ja tehdä sen yhdessä. Sinun, tai kenenkään lähipiirissäsi ei tarvitse kantaa kiusaamisen kokemuksia yksin. Uskalla siis pyytää apua tilanteen selvittämiseksi.
Halit, Lila