Mielenterveys
26.04.2023
Hei! Minulla on vahvat masennuksen oireet ja olen käynyt kuraattorilla Pari kertaa. Olen vähän pettymyt ettei kuraattori lähettänyt minua eteenpäin psykiatrille ja koen tarvitsevani sitä. Ja en koe että kuraattori ymmärtää huoleni ja haluan mennä psykiatrille. Mietin vain että voiko psykiatrille hakea? Vilmaa2
Lila Kaki

Nuorisotiedottaja Lila Vastaa
28.04.2023
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi! Ikävä kuulla, että olet kärsinyt masennusoireista. On kuitenkin erittäin hyvä, että olet uskaltanut hakea itsellesi apua ja että olet myös miettinyt saadun avun riittävyyttä. Hienoa, että olet tiedostanut avuntarpeesi. Olet rohkea ottaessasi meihin yhteyttä ja kertoessasi avoimesti tilanteestasi, kiitos siitä.
Joskus henkilökemiat eivät kohtaa sen aikuisen kanssa, joka kulloinkin yrittää auttaa. Se on täysin ok. Parin kerran jälkeen voi kuraattorin kuitenkin olla vaikea muodostaa kokonaiskuvaa tilanteestasi. Tässä kohtaa voisi olla hyvä ottaa asia avoimesti puheeksi kuraattorin kanssa. Ymmärrän, että tämä voi tuntua pelottavalta ajatukselta tai herättää sinussa epämukavuuden tunteita. On kuitenkin tärkeää avoimesti keskustella auttavan aikuisen kanssa siitä miltä itsestä tuntuu, oli kyseessä mikä asia tahansa. Sinun tapauksessasi tähän kuuluu myös avun riittämättömyydestä kertominen.
Tulit kysyneeksi psykiatrille hakemisesta. Yhteystiedot oman kotikuntasi psykiatrisiin palveluihin löydät kirjoittamalla googlen hakukenttään ”lasten ja nuorten psykiatrinen vastaanotto” + kotikuntasi nimi. Sivustolta löytyy tietoa avun saannista, neuvoja miten toimia sekä suorat yhteystiedot. Mikäli koet tarvitsevasi tukea tai apua yhteydenotossa ja ajan varaamisessa voit olla yhteydessä kotikuntasi etsivään nuorisotyöhön. Etsivä nuorisotyö on maksuton, luottamuksellinen ja vapaaehtoinen palvelu, josta saa apua ja tukea juuri tällaisissa tilanteissa. Kirjoittamalla googlen hakukenttään ”etsivä nuorisotyö” + kotikuntasi nimi löydät yhteystiedot oman kotikuntasi etsiville nuorisotyöntekijöille.
Mikäli sinusta tuntuu siltä, ettet pysty odottamaan pääsyä esimerkiksi psykiatrille vaan tarvitsisit apua pikimmiten, voit kääntyä seuraavien palveluiden puoleen.
Kriisipuhelin 09 2525 0111: Kriisipuhelin päivystää 24 tuntia vuorokaudessa. Voit soittaa nimettömästi ja luottamuksellisesti.
Sekasin-chat LINKKI: Tarjoaa keskusteluapua kirjoittamisen muodossa. Sekasin-chat päivystää ma-pe klo 9–24 sekä viikonloppuisin klo 15–24.
Toivottavasti tästä oli sinulle apua. Toivotan sinulle kaikkea hyvää ja voimia tulevaan!
Halit, Lila