Komma under sex
14.05.2025
Hej! Jag och min pojkvän har haft sex några gånger. Vårat mål är alltid att den andra ska komma. Jag vet att man inte ska fokusera på att komma men det är ändå en press på det. När jag rör mig själv så måste jag spänna mina ben otroligt mycket för att kunna komma och det kan jag inte göra under sex och vågar inte när han rör mig där nere fast han vet om det. Kan jag på något sätt förändra mig själv så att jag kan komma utan att spänna mig så jag kan komma under sex? Och jag har även problem med att få honom att komma... jag har varit nära många gånger men så behöver jag vila direkt före han kommer. Hur kan jag få honom att komma och hur kan jag lära mig att komma lättare? pressad

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
14.05.2025
Hej,
Mitt råd är precis det samma som du ger dig själv, att inte fokusera på orgasmen utan på att göra det så skönt som möjligt då ni håller på. Det finns några saker som jag vill att du själv är uppmärksam på, du skriver att du inte kan spänna dina ben så mycket under sex som du gör då du är ensam, och att du inte "vågar" göra det då han smeker dig. Då man har sex med en annan person visar man en väldigt privat och sårbar sida av sig själv så det är förståeligt att du kan känna tveksamhet att visa "allting" för honom, men anta att det var andra vägen - att det var han som inte skulle "våga" spänna sig på det sätt som han gör då han är ensam för att han är orolig för vad du skulle tyckaom det, skulle inte du då be honom slappna av och helt enkelt visa dig? Anledningen till att han har sex med dig är antagligen att han vill ha sex med just dig, och då tror jag inte att han skulle uppleva det negativt fast du måste spänna dina ben. Skulle du göra det om det var andra vägen? Tanken är inte att du skall "förändra dig själv", utan att ni lär er nya saker om er själva och varandra medan ni håller på.
För din egen del så skulle det kanske vara värt att testa att ha sex i en annan ställning där du själv är aktiv då det gäller din orgasm. Testa t.ex. med att du sitter gränsle över honom och "rider" honom men att han också sitter upp. Ställningen är kanske lättast om ni kan sitta i en soffa men det går också att göra på sängen om han har stöd bakom ryggen. Ställningen möjliggör att hans penis kan stimulera dig från insidan samtidigt som friktionen mot dina yttre könsdelar blir större och om du är ovanpå så kommer du på ett naturligt sätt åt att spänna dina ben men utan att det är någonting man skulle tänka på. Det att du tar den aktiva rollen innebär också att du får bestämma takt och tryck, vilket kan göra det lättare att komma.
Då det kommer till hans orgasm så gäller egentligen samma sak, han kan ta den aktiva rollen och bestämma takt och tryck, och då minskar risken att ni måste pausa för att du behöver vila precis då han skall komma. Det är viktigt för er båda att slappna av och fokusera på att göra det så skönt som möjligt medan ni håller på, och inte bara tänka på finalen. Sex ÄR spännande, speciellt i början med en ny partner och då kan det vara svårare att vara avslappnad. Jag tycker därför inte att ni behöver ha något som helst mål annat än att ni ger varandra en skön upplevelse. Ni kommer att bli bättre på att tillfredsställa varandra för varje gång bara ni fortsätter att vara uppmärksamma och kommunicera om vad som känns skönt.
Fortsätt att ha roligt och njuta av varandra.
Kram,
Tessi