Raskaustesti vääristyminen
08.05.2024
Moikka!
Voiko Raskaustestin negatiiviseen tulokseen luottaa, kun tein sen niin, että ei ollut aamuvirtsasta ja olin juonut vähän nesteitä ennen eli kahvia ja energiajuomaa ennen testin tekoa, mutta en valtavia nestemääriä omasta mielestä. Ja Olin virtsaamatta vain noin 2,5h ennen testin tekoa viime virtsaamisesta. Mutta testin ajankohta yhdynnästä oli kuitenkin jo 5-6 viikkoa. Joten eikös pitäisi näkyä jos olisin raskaana siltikin, Testin merkki Clearblue Ultra varhainen testi, digitaalinen. Ohjeessa luki että voi testata milloin vain päivästä, jos testaa menkkojen jo olessa myöhässä muutoin aamuvirtsa. Mutta eikös toi ole suhteellisen pitkä aika yhdynnästä jolloin pitäs näkyä vaikka en tehnytkään aamulla ja en ollut virtsaamatta tuon kauempaa ja vähän juonutkin ennen mutta en mitään älytöntä määrää. Mutta oisko pitänyt olla virtsaamatta kauemmin tai aamuvirtsa? Kierrosta ei ole niin tietoa, mutta yhdynnästä yli kuukausi ja sanoisin, että ainakin 5 viikkoa. Onko tulos nyt täysin luotettava? huolissaan
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
16.05.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Clear Blue Digital on luotettava ja tarkka testi, joka mittaa hCG-raskaushormonia, jonka määrä kehossa nousee raskauden ollessa alkuvaiheessa. Koska yhdynnästä on jo 5-6 viikkoa, ei ole väliä mihin aikaan vuorokaudesta teet testin. Voit rauhallisin mielin luottaa testitulokseen.
Yleisesti: Mikäli testi halutaan tehdä aikaisin eli ennen kuukautisten poisjäämistä, on testi luotettavinta ottaa aamuvirtsasta. Niin aikaisessa vaiheessa testi saattaa silti antaa erheellisen negatiivisen tuloksen (mikäli hCG-arvo ei ole noussut vielä tarpeeksi näkyäkseen virtsassa.) Eli: mikäli halutaan siis pelata ns. varman päälle, on testi turvallisinta tehdä vasta kuukautisten poisjäännin jälkeen.
Onko sinulla taipumusta murehtimiseen tai onko sinulla korostunutta raskauden pelkoa? Muistathan, että voit aina olla meihin uudestaankin yhteydessä, mikäli tuntuu että huolet painavat.
Hyvää loppuviikkoa sinulle,
Stinke