Tbe vaccin
27.02.2019
Hej mitt TBE vaccin gick ut för 10 år sedan, jag vet att om man går några år över räcker fortfarande en spruta, men min vaccin gick ut för 10år sen! Min fråga är ska jag bara ta en spruta eller måste jag börja om från början dvs 3 sprutor för fullt skydd?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
01.03.2019
Hej.
Antagligen behöver du inte börja om helt från början och ta alla sprutor på nytt. Det är ganska vanligt att man fortsätter vaccionationerna där man slutat, och eftersom du redan har fått alla tre en gång så räcker det antagligen med en "booster". Eftersom TBE vaccinet är förhållandevis nytt på marknaden (d.v.s. har inte använts i så många år ännu) så kan det hända att det räcker att ta boosterdoser med längre mellanrum än man trodde då du först vaccinerades för 10 år sedan. Så jag tycker helt enkelt att du skall kontakta din hälsocentral och fråga av dem, de ordnar också fram ett recept till dig så får du hämta vacciner på apoteket.
Kram
Tessi