Vet inte vad jag ska välja för rubrik
13.01.2023
Hejsan
Jag har mått dåligt i 3 år typ och jag har varit till 3 olika kuratorer. Den senaste jag var till sa att jag borde anteckna mitt humör under dagen för det kan lätt hända att man tror att man mår dåligare än va man gör och man tror att man ska må bättre och det förstår jag MEN på samma gång så lider jag ju av att må såhär och det gör min vardag jobbig och jag känner mig annorlunda och hur jag mår gör livet jobbigt. Så min tanke är då att förtjänar int jag hjälp även om jag inte skulle må så mycket sämre än andra för jag lider ju av det och tycker det är jobbigt att ta mig igenom livet. Så det jag försöker säga är att jag inte helt fattar dethär att man mår bättre än man tror för om jag skulle må bra skulle jag väl inte lida av att leva?

Nuorisotiedottaja Kix Vastaa
26.01.2023
Hejsan!
Vill först och främst be om ursäkt för att du behövt vänta så länge på svar, jag har varit sjukskriven med en dunderförkylning, men nu är jag tillbaka!
Ledsen att höra att du har mått dåligt under en längre tid. Det är dock jättebra att du har vågat prata om det med kuratorer. Man ska inte lämna ensam med tunga tankar och känslor, det är regel nummer ett när det kommer till mental hälsa :)
Det är inte alls en dum idé att föra känslodagbok. Jag ser dock personligen kanske på orsaken lite annorlunda än hur din kurator presenterade det för dig. En känslodagbok är bra för att den kan göra att man blir mera medveten och bättre i kontakt med sina egna känslor. Då blir det så småningom lättare för en att lista ut hur man fungerar och vad som gör en upprörd, vad som gör en glad, vad man behöver jobba på med sig själv för att må bättre, och så vidare... Plus att skrivande i sig självt är ett bra sätt att processa sina känslor och bearbeta dem. Så om du ens lite känner dig manad att hålla en sån dagbok så tror jag inte det är en dålig idé.
Sen för att öva att hitta det positiva i varje dag så kan du samtidigt skriva upp 3 saker som du är tacksam för varje dag. Det här har i lycko-undersökningar haft bra resultat om man vill träna hjärnan att också lägga märke till sånt som är bra i ens liv. Det kan vara vad som helst, allt från stora till små saker. Exempelvis ”idag är jag tacksam för att jag har tak över huvudet, jag är tacksam för att min kompis bjöd på tuggummi på bussen, och jag är tacksam för att vädret var soligt”.
MEN – nu till botten av din fråga. JO, du är definitivt värd att få hjälp för ditt mående! Det är absolut den egna upplevelsen av ens mående och ens liv som räknas – om du säger att du mår dåligt, så då är det så, och då förtjänar du att få hjälp med det! Man kan inte jämföra lidande eftersom det är en upplevelse som kommer inifrån, oavsett hur ens liv utåt ser ut. Det går inte att se på en person och veta hur de mår inuti, och man ska inte hålla på och jämföra ”vem som mår värre” - likadant som man inte heller skulle säga åt någon att ”du är inte värdig att skratta, för det finns faktiskt de som är gladare”. Man hör ju snabbt hur dumt det låter :D
Jag tror att din kurator nog menade väl, men kanske sa det på ett sätt som var lite småklumpigt och gick att tolka på många vis.
Det är bra att du pratar om ditt mående, och jag hoppas att du fortsätter att göra det, och fortsätter ta emot hjälp, även om det denna gång lämnade lite knepigt tankar kring det hela.
Ta hand om dig!
Kram, Kix