Käkoperation...??!!
05.11.2014
Hej, jo det är såhär att jag är en tjej med vääldigt sned käke o underbett, så nu har tandläkarna konstaterat att min käke behöver opereras i framtiden, de har visserligen nämnt det tidigare men nu så verkar det som att jag måste göra operationen tidigare än väntat och jag vet inte vad jag ska ta mig till! Ska också tydligen dra ut visdomständerna så småningom, eftersom mina syns väldigt tydligt redan.
Men mest nervös är jag över operationen, de sa bland annat nånting om att jag måste växa klart, att jag skulle fråga skolhälsovårdaren, eftersom man tydligen måste ha växt klart innan man gör operationen.
Har ikväll googlat om denhär operationen, och det verkar fruktansvärt! Att man inte kan äta på flera månader utan får bara dricka, man går ner i vikt typ 5 kg, man är svullen som en boll i ansiktet i flera månader, man förlorar känseln i hela ansiktet och ibland kommer känseln aldrig tillbaka på vissa ställen... O.s.v., o.s.v...
Vad ska jag göra?? Får verkligen panik!
Visserligen hatar jag hur min käke ser ut nu, men är det verkligen värt att lida i flera månader av både smärta, fulhet och svält? Och hur gör man med skolan? Jag gillar ju skolan!
Nå, nu har jag fått skriva av mig lite, men jag är verkligen desperat efter hjälp! Tjejen som är livrädd!!!

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
06.11.2014
Hej,
Först och främst vill jag avråda dig från att googla olika ingrepp. Det är en rekommendation som gäller allt och alla. Alla människor upplever saker väldigt olika, och på google får man, oavsett vad man söker (käkoperationer, konstiga knölar, utebliven mens o.s.v) massor av träffar och det finns inga som helst garantier för att de som har skrivit texterna på olika forum vet någonting alls om vad de talar om. Det är jättesvårt att avgöra om en text man hittar genom google är trovärdig eller inte - och därför tycker jag att du i första hand skall tala med din tandläkare om dina rädslor.
Lita på att din tandläkare har tänkt igenom dethär ordentligt - det är tandläkarens jobb. Jag tror inte att tandläkaren skulle rekommendera en operation om det inte fanns anledning till det. Säkert finns det "nackdelar" med operationen, att man är öm och svullen efteråt o.s.v. Men även om det skulle ta en månad innan du blir återställd så är det bara EN månad - av hela resten av ditt liv.
Så mitt råd är helt enkelt att tala med din tandläkare - hen kan (och SKALL)  förklara allting för dig tills du kan känna dig trygg.
Hälsningar
Tessi