Kärlek
13.11.2013
Alltså jag är väldigt kär i en kille jag tnker på honomhela tiden !! Och alltså jag blir så jätte glad när jag ser honom och pratar med honom !! Hur skall jag veta om han gillar mig ?? Tjejen med mycket att fråga

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
20.11.2013
Hej!
Förlåt att du fått vänta, här är totalrusning just nu (212 frågor på 19 dagar vilket är mer än dubbelt mot vad vi brukar ha), så nu sitter vi faktiskt på KnowHow-mässan och svarar "i smyg" på frågor ;)
Javisst är du kär, vännen! :D Just så där känns det då! Men jaaa, klart att det är minst lika jobbigt när man inte VET vad han tycker, om känslorna är besvarade. Och vet du vad? Det här skedet av förälskelse-känslorna är alltid lika jobbigt, varendaste gång man har ens en gnutta känslor för någon. Och inte finns det några genvägar heller, typ något enkelt sätt att få reda på vad han känner utan att behöva avslöja sig själv. Kanske blir det dessutom svårare med åren - när man är tonåring kan man ju tex inte riktigt köra lågstadie-stilen längre och skicka kompisen och fråga chans ;) Å andra sidan blir det på sätt och vis lite "lättare" (om kärlek någonsin kan kallas lätt) eftersom det finns så många fler sätt att försöka få kontakt på eller flirta på utan att det blir alltför tydligt vad man är "ute efter". Tex kan ju pojkar och flickor i tonåren faktiskt vara kompisar - och kanske den vägen utveckla känslor för varandra så småningom.
Det brukar sägas att det är omöjligt att förstå sig på kvinnor, men vi skulle säga precis detsamma om tonårskillar - för åtminstone österbottniska killar kan vara så himla slutna och tystlåtna. Rena stålmän som inte avslöjar minsta lilla känsla. Inte kan de uttrycka sig i text eller ens ord överhuvudtaget heller. Undantag finns, men i regel får man nästan förlita sig på att deras kroppsspråk inte ljuger. Så kolla vart hans blick dras. Kikar han på dig nästan i smyg, alltså tittar väldigt hastigt bort när du vänder dig mot hans håll så är det ett positivt tecken. Möter han din blick och håller kvar den är det garanterat ett bra tecken. Blir han spänd när du kommer in i rummet, börjar fixa frillan eller rättar till kläderna eller skjuter ut bröstkorgen, så är det också bra tecken. Försöker han vara rolig inför kompisarna (typ skrattar alldeles för högt eller börjar låtsasbråka med dem) eller försöker typ se mystisk och sexig ut, så kan det vara just för din skull.
Vet du, ibland går det bäst om man litar till sin egen intuition, för så fort man börjar analysera och tolka någons beteende och kroppspråk så brukar det gå fel.  Typ att ens egna drömmar eller dåliga självförtroende påverkar hur man tolkar honom.Vad TROR du att han tycker om dig?
Vi kunde skriva en hel bok om kärlek här - men börja med att gå och läsa på Information, visst ;)
Stooor kraaam, hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena