Besvär med gallblåsan?
17.02.2018
Hej!
För ungefär en vecka sedan märkte jag att det började hugga till rejält på höger sida under revbenet strax efter då jag ätit. Är väldigt säker på att det måste vara gallblåsan. Smärtan håller på endast i några sekunder, jag har även haft problem med gaser och hård mage under den här tiden, även illamående ibland. Jag har inte haft dessa besvär tidigare. Så jag undrar hur det kunde dyka upp så här plötsligt. Kan jag avvakta ett tag till och se om problemet avtar eller ska jag söka vård? Kan smärtan bero på något annat?
Hur kan jag minska besvären? Har inte ändrat något på min kost och tränar som vanligt.

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
21.02.2018
Hej,
Gallbesvär kan ta sig i uttryck precis som du beskriver det. Huggande smärta på höger sida under revbenen, ofta tillsammans med gaser och illamående. Men smärtan brukar vanligen hålla i sig längre än i ditt fall, i vissa fall minuter - i andra fall i timmar. Ju fetare mat man äter desto mer besvär brukar man få, och gallbesvär är vanligare hos personer som är överviktiga - även om de givetvis kan förekomma även hos normalviktiga personer.
Så i ditt fall kan det ju hända att det är de första tecknen på gallbesvär - men det kan också hända att smärtan och illamåendet du upplever är en följd av att du har hård mage. Om du har väldigt ont och smärtan inte ger med sig så skall du söka hjälp direkt, men annars tycker jag att du kan följa med lite, kanske föra dagbok på vad du äter och hurudana besvär du har. Testa med att äte lite mer fibrer under några dagar (t.ex. mer grönsaker/frukt och mörkt bröd och drick tillräckligt med vatten.) förhoppningsvis skulle din mage då inte vara lika hård och då kanske du märker om det är förstoppningen som är problemet eller om det verkligen är gallan.
Om problemet fortsätter så tycker jag att du skall kontakta en läkare som kan ta ställning till saken och ordinera lab.prover.
Bra att du är så uppmärksam på din kropp! Fortsätt med det!
Kram
Tessi