Blod från rumpan
27.11.2018
Hej! Ikväll när jag torkade mig efter att jag hade bajsat märkte jag att det var blod på pappret. Inte jättemycket men definitivt märkbart. Trodde jag hade fått mens för den borde komma vilken dag som helst men när jag torkade mig igen var det från analen! Det har aldrig hänt förr så jag blev ju förstås fundersam... Det gjorde rätt ont att bajsa, det var en stor ”korv” och jag har haft lite hård mage typ två dagar nu. Igår hade jag sex med min kk och han försökte tränga in i analen men det gick inte för jag var kanske inte tillräckligt avslappnad eller något, han kom en bit men inte hela. Kan det ha något att göra med blodet? De senaste dagarna har det kliat lite runt analen men jag har inte riktigt tänkt extra mycket på det eftersom det har brukat göra det ibland i princip hela livet.
Skulle föredra att inte uppsöka läkare mest pga att jag jobbar så mycket så skulle bli så krångligt att få det att passa och så. Men skulle det vara nödvändigt eller kan jag avvakta och se om det händer igen? Orolig

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
04.12.2018
Hej.
Det finns flera tänkbara anledningar till att du blödde från ändtarmen. För det första så skriver du att du haft hård mage i ett par dagar. Om man måste krysta väldigt hårt i samband med att man bajsar så är det ganska vanligt att det kan brista blodkärl inuti ändtarmen som blöder lite. Om man ofta har problem med förstoppning (eller diarré) så uppstår det också lättare hemorrojder (lite som åderbråck, fast i ändtarmen), även dessa kan brista och blöda vid påfrestning.
Men jag tror inte heller att det är konstigt om analsexet påverkade situationen och orsakade blödningen. Då man har analsex så är det superviktigt, faktiskt den viktigaste faktorn överhuvudtaget, att man slappnar av. Om ringmuskeln är spänd så gör det garanterat ont - och om det gör ont så är det någonting som är fel. Analsex skall inte göra ont. Om det känns obehagligt eller smärtsamt så måste man stanna upp eller avbryta och vänta en stund. Som du kanske vet så har man två ringmuskler, den yttre (ändtarmsöppningen) som ganska långt är viljestyrd (d.v.s. den kan slappna av eller spännas enligt behov) och den inre - som inte är viljestyrd utan fungerar reflexmässigt. För att den inre ringmuskeln skall öppna sig så krävs ett konstant tryck som varar i ca 15-20 sek. Det innebär alltså att när killen kommer in en bit så måste han pausa och vänta en stund på att den inre ringmuskeln skall slappna av av trycker innan han kan komma längre in. Om han försöker tränga sig in innan den inre ringmuskeln ger efter så kommer det att göra ont och risken för permanenta skador är större. Och så är det grejen med glidmedel - som är ett absolut MÅSTE då det gäller analsex. Utan glidmedel så skall man inte ge sig in på det alls.
Så min gissning är att din blödning beror på både förstoppningen och analsexet. Rådet jag ger dig är därför att ta det alldeles lugnt. Försök att äta mer fibrer för att din avföring inte skall vara så hård och drick mycket vätska. Om ni försöker er på analsex flera gånger så måste ni använda glidmedel, och ni måste ta det försiktigt för att det inte skall göra ont.
Följ med om blödningen upprepas, om den inte gör det så är det bara att leva vidare, men om den blir återkommande så skulle det vara bra att kolla upp saken med en läkare. I allmänhet är dessa blödningar helt ofarliga, men det lönar sig ändå att vara uppmärksam.
Kram
Tessi